Ny lag om obligatorisk e-faktura till offentlig sektor
Från och med 1 april 2019 gäller en ny lag som ställer krav på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura (e-faktura).
Enligt den nya lagen, Lag om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling (2018:1277), måste e-fakturorna följa en europeisk standard. PDF-fakturor eller inskannade pappersfakturor uppfyller inte denna standard.
Lagen om e-faktura skiljer på upphandlingar och inköp som påbörjats innan respektive efter den 1 april 2019. Inom befintliga avtal kan leverantören fortsätta att fakturera med det fakturaformat som man kommit överens om i avtal. Alla nya upphandlingar och inköp ska således faktureras med e-faktura.
Hur skickar man e-faktura till Riksantikvarieämbetet?
Det finns flera sätt att skicka e-faktura till oss, antingen via elektroniska kanaler (som större leverantörer använder) eller en leverantörsportal (för mindre leverantörer) där leverantören själv lägger in sin faktura. Det finns ofta möjlighet att skapa e-faktura via leverantörens befintliga affärssystem eller att köpa faktureringstjänster.
Se mer information på sidan Kontakta oss/att skicka faktura till oss.