Nyhetsarkiv
Kvinna med glasögon och mörkt hår sitter i en gammeldags kateder med en fotogenlampa tänd.
Charlotte Ahnlund Berg är utredare på Riksantikvarieämbetet och arbetar med pedagogisk verksamhet och seminarieserien "Kulturarv i skolan" som vänder sig till museer och andra kulturarvsaktörer. Foto: (CC BY)

Seminarier på tema ”Kulturarv i skolan” återkommer i vår

Vad innebär skolans nya kursplaner för kulturarvssektorn? Hur når man lärarna? Hur bedriver man pedagogisk verksamhet när man inte kan se eleverna? Det är några av frågorna vi tar upp när Riksantikvarieämbetets webbsända seminarieserie fortsätter 2022.

Under 2021 har Riksantikvarieämbetet arrangerat en serie korta seminarier under temat Kulturarv i skolan. Serien återkommer nu i vår. Årets första avsnitt sänds måndagen den 7 februari, och handlar om hur kulturarvsaktörer kan nå ut till och fortbilda lärare. Museer, världsarv och arkiv har ofta mycket svårt att nå ut till lärare med fysiska träffar. Digitala träffar är ett tids- och rumseffektivt sätt att lösa det på för båda parter och Sara Schesny från Naturhistoriska Riksmuseet är med och delar med sig av sina erfarenheter.

–  Under våren kommer vi att prata om de nya kursplanerna som ska börja gälla från höstterminen och titta närmare på hur man riggar för en online-visning. Vi följer också upp några tidigare seminarier som handlat om pedagogiska satsningar för att se hur det gick, berättar Charlotte Ahnlund Berg, pedagog och utredare på Riksantikvarieämbetet som håller i seminarieserien.

Kulturarvet underutnyttjad resurs

Att kulturarv är en tillgång i undervisningen men underutnyttjas av skolan framgår tydligt av rapporten, Skolan och kulturarvet, som Riksantikvarieämbetet presenterade i oktober 2020. Riksantikvarieämbetet arbetar därför vidare på olika sätt med att stödja arkiv, museer och världsarv att utforma sina erbjudanden och anpassa dem efter skolans behov.

Seminarieserien är en del i Riksantikvarieämbetets arbete för att möta de tre stora utmaningar som kulturarvsaktörerna har: Att nå ut med resurser och utbud till skolan, att hitta vägar till nära samarbete med skolan så att kulturarv bättre kan utnyttjas som en pedagogisk resurs samt att hitta olika former av  stödjande strukturer som underlättar samarbete.

– Vi hoppas på många deltagare från olika typer av kulturarvsaktörer och från flera platser runt om i landet. Ju fler deltagare, desto intressantare seminarium, säger Charlotte Ahnlund Berg.

  • Publicerad:
  • Uppdaterad: