Riksantikvarieämbetet skapar nya lösningar med vandringsutställningen Rädd eller beredd
Riksantikvarieämbetets utställningsverkstad arbetar nu för fullt med att producera vandringsutställningen Rädd eller beredd. Det är ett samarbetsprojekt mellan tre myndigheter för att höja ungdomars kunskap om kris och beredskap.
Rädd eller beredd är ett samarbetsprojekt mellan tre myndigheter: Statens försvarshistoriska museer – SFHM, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – MSB, samt Riksantikvarieämbetet. Målgruppen är ungdomar i gymnasieåldern. MSB har konstaterat att kunskapen om beredskapsfrågor är låg bland ungdomar. Det är också en grupp som MSB och SFHM har haft svårt att nå.
– Det är förstås en spännande utmaning för oss som arbetar med utställningar, säger Jesper Cederlund, som är projektansvarig för arbetet med utställningen på Riksantikvarieämbetet.
SFHM står för det historiska perspektivet på beredskapsfrågan, MSB har uppdraget att arbeta med beredskap i nutid och framtid, medan Riksantikvarieämbetets roll som museimyndighet är att arbeta med att utveckla utställningsmediet på ett sätt som kan komma museerna till del.
Flyttbart koncept som kan ge nytta åt fler
Riksantikvarieämbetets utställningsverkstad har koncentrerat sig på att skapa lösningar som kan komma museer till del i andra utställningssammanhang. Utställningen kommer att provas under hösten, men har officiell invigning den 13 januari i Umeå. Den utgörs av en container som är enkel att frakta med tåg, båt eller lastbil och som kan fällas upp till ett kvadratiskt rum. En unik sak med utställningen är att den måste fungera som sin egen packlåda. Allt som behövs måste finnas i containern även under transport.
– Vi fick tag i en container som varit nere i Turkiet för att användas som fältsjukhus vid flyktingkrisen där i samband med Syrienkriget. I den har vi fått till en helhetsutställning med upplevelser, immersivitet där du som besökare kliver in i en tredimensionell miljö och lärande i ett flyttbart format, berättar Jesper Cederlund.
Genom olika samarbetsövningar kommer ungdomarna att utmanas och lära sig om hur man kan agera under kris. Exempelvis ska de vid en station välja ut ett antal föremål som kan vara särskilt användbara vid en kris. Tanken är att utställningsupplevelsen ska utgöra starten på diskussioner och lärande som sedan fortsätter i klassrummen.
På K-blogg kan du läsa mer om utställningens innehåll , samt se bilder på de lösningar som används.