Mytomspunnen samling analyserad inför utställning på Nationalmuseum
När Giorgio Vasari dog 1574 i Florens efterlämnade han en stor samling teckningar, som fram till våra dagar gäckat och fascinerat konstvärlden. I höst, efter flera års samarbete med Louvren – där också Riksantikvarieämbetet har bidragit – ställer Nationalmuseum ut ett hundratal teckningar man länge trott var från Vasaris samling. Nya analyser kommer delvis till en annan slutsats.
Inför utställningen har Nationalmuseum och Louvren tillsammans gått på djupet med en av konsthistoriens märkligaste samlingar. I fokus för utställningen Giorgio Vasaris teckningar står inte Vasaris eget konstnärskap. Istället visas en unik samling teckningar av andra italienska renässanskonstnärer. Rafael, Sandro Botticelli och Sofonisba Anguissola är några av dem.
En enhörning som dödar en hind, Paolo Uccello (1425-1475) Foto: Cecilia Heisser/Nationalmuseum (beskuren bild) (CC BY)
– Vasari gjorde under sin livstid en mytomspunnen sammanställning av teckningar av renässanskonstnärer. Traditionellt vet vi väldigt lite om samlingen. Men myterna har vuxit under århundraden…, säger Carina Fryklund, som är intendent på Nationalmuseum och som tillsammans med sin kollega på Louvren Louis Frank ansvarar för utställningen.
Samlingen försvann
Under sin livstid sammanställde Giorgio Vasari hundratals teckningar av kända italienska konstnärer verksamma under 1300–1500-talet. Efter Vasaris död i slutet av 1500-talet försvann albumet med alla teckningar. Snart uppstod en mytbildning. Var finns teckningarna? Har den här teckningen verkligen tillhört Vasaris samling? Ända fram till våra dagar har konstsamlare och forskare försökt att återfinna och identifiera Vasaris teckningar.
Riksantikvarieämbetet har bidragit med analyser
Nationalmuseum har också velat öka kunskapen om den kreativa processen bakom teckningarna och beskriva hur de olika renässanskonstnärerna arbetade. Riksantikvarieämbetet har därför hjälpt till med materialtekniska analyser.
– Vi vet att det finns ett stort intresse för olika tekniska analyser som kan visa och ta fram dolda ledtrådar om konst. Vårt analysarbete utgör en perfekt möjlighet att berätta om Vasaris samling till alla museibesökare, säger Tom Sandström vid Riksantikvarieämbetets kulturarvslaboratorium.
Mannen med två ansikten
Synligt för ögat är huvudet av en äldre man på gul bakgrund. Analys med XRF – en metod som kan kartlägga förekomsten av olika grundämnen – visar att teckningen är utförd med ett metalstift av silver. Fotografering med IR visar att konstnären ritat över huvudet av en yngre man tecknat med ett metalstift av tenn.
Läs hela artikeln på K-blogg
I en fördjupad artikel på Riksantikvarieämbetets K-blogg kan du läsa mer om vad ny forskning kommit fram till, inför den unika utställningen på Nationalmuseum.
K-blogg: Renässans för teckningskonst – Mytomspunnen samling ställs ut