Nyhetsarkiv
En stor biografliknande lokal fylld med människor som tittar ner mot en scen.
Drygt 800 deltagare medverkade på årets upplaga av konferensen ICOM-CC, som samlar aktörer inom museer och konservering från hela världen. Foto: (CC BY)

Analyser av Vasaskeppets läder och sprickbildning i konst drog stort intresse på världskonferens

Riksantikvarieämbetets kulturarvslaboratorium deltog tillsammans med Nationalmuseum och Vasamuseet på ICOM-CC, en av de främsta mötesplatserna för världens konserveringsintresserade. Vid konferensen presenterades resultat från två gästkollegeprojekt som pågått vid kulturarvslaboratoriet.

Konferensen ICOM-CC (International Council of Museums – Comittee for Conservation), som arrangeras vart tredje år, räknas till ett av de ledande forumen i världen för konserveringsvetenskap och heritage science. I år hölls konferensen den 18–22 september i Valencia, Spanien, och lockade drygt 800 deltagare från hela världen.

Vid konferensen samlas 21 ämnesområden i olika arbetsgrupper, till exempel med inriktningarna måleri, metall, läder, keramik och glas.

Två svenska projekt från kulturarvslaboratoriet

Riksantikvarieämbetet deltog med representanter i Valencia där arbetet i två analysprojekt presenterades, som pågått hos myndighetens kulturarvslaboratorium som så kallade gästkollegesamarbeten.

Detaljbilder på äldre nötta läderskor.
Skor i läder från regalskeppet Vasa analyserades inom gästkollegeprojektet ihop med Vasamuseet. Foto: (CC BY)

Dels handlade det om en analys som gjorts av läderföremål från regalskeppet Vasa i samarbete med Vasamuseet, där man undersökt lädret för att försöka hitta sätt att bevara föremålen för framtiden efter att olika skadliga salter trängt in lädret när de legat vattendränkta i hundratals år.

– Det här är ett område som inte är fullt så utforskat, så intresset kring det är stort, bland annat från våra museikollegor i USA som också upplever utmaningen att bevara föremål som blivit saltbemängda efter att de legat vattendränkta under lång tid. Allas mål är att hitta behandlingsmetoder för de här sakerna, innan de faller sönder, berättar Elyse Canosa, utredare och expert på luftkvalitet i museimiljöer vid Riksantikvarieämbetet.

Viktiga kunskaper om krackelerat måleri

Det andra projektet är det samarbete med Nationalmuseum där kulturarvslaboratoriet analyserat den svenske konstnären Richard Berghs målning ”Konstnärsförbundets styrelse”, en målning utförd 1903 där Bergh använt sig av olika målningstekniker, vilket lett till att målningens yta börjat spricka kraftigt.

Två kvinnor står på en scen och visar en tavla på en stor bildskärm.
Projektet där Richard Berghs målning analyserats presenterades på konferensen av Riksantikvarieämbetets gästkollega Fernando Caceres inför en fullsatt lokal. Foto: (CC BY)

– När måleriprojektet presenterades av Nationalmuseums konservator Fernando Caceres var det fullsatt, det finns ett stort intresse kring målerikonservering. Att Richard Berghs målning krackelerat i så extrem grad beror till stor del på hans experimentella teknik i att blanda olika typer av färger, något som delvis handlade om att snabbt få till en grundstruktur för en mer levande yta med färger som skulle torka fort, kombinerat med andra färgtyper för att skapa djup och lyster, vilket är något som senare gett problem, förklarar Tom Sandström, utredare och expert på teknisk konstvetenskap vid Riksantikvarieämbetet.

– Jag tror projektet kommer leda till att man tittar på andra målningar i Skandinavien av konstnärer i samma krets som Richard Bergh, och att våra erfarenheter blir viktiga i hur man kan förstå och åtgärda liknande skador.

Viktigt för att bygga nätverk

En kvinna i rosa jacka och en man i rosa skjorta står vid en apparat i ett laboratorium.
Elyse Canosa och Tom Sandström arbetar vid Riksantikvarieämbetets kulturarvslaboratorium i Visby, dit gästkollegor kan söka sig för samarbeten rörande museer och heritage science. Här syns de vid svepelektronmikroskopet – ett av laboratoriets viktiga analysverktyg som gästkollegor kan använda sig av. Foto: (CC BY)

ICOM-CC är ett avgörande forum för museibranschen och de som arbetar med att förvalta museiföremål, menar Tom Sandström.

– Det är en av de främsta platserna för att bygga nätverk, och det är nästan det enda tillfället vi har att träffa så många på samma ställe som arbetar inom vår sektor. En viktig del av konferensen är att de 21 arbetsgrupperna inom sina ämnesområden träffas och sätter upp en agenda för hur de ska arbeta, säger Tom Sandström.

Elyse Canosa understryker att det är mycket värdefullt att ha ett nära samarbete inte minst mellan de nordiska länderna i frågor som rör konservering.

– Det var mycket intressant att träffa våra kollegor och grannar i Danmark och Norge, som har liknande förutsättningar som oss vad gäller geografi, klimat och temperatur. Vi har mycket att lära av varandra när det handlar om miljön i museer och deras samlingar. Utan den här konferensen hade jag inte vetat hur mycket arbete på samma problemområden som pågår så nära oss, här i Sverige, säger Elyse Canosa.

Bli gästkollega hos Riksantikvarieämbetet

Den som har en frågeställning inom heritage science kan ansöka om att bli gästkollega hos Riksantikvarieämbetets kulturarvslaboratorium för att få hjälp och kunna nyttja laboratoriets palett av analystekniker.

När du vill veta mer

En utförligare rapport från årets upplaga av ICOM-CC kommer att publiceras på Riksantikvarieämbetets K-blogg framöver.

  • Publicerad:
  • Uppdaterad: