Ett regeringsuppdrag för museernas samlingar
Hur bevarar museerna sina samlingar bäst? Det ska Riksantikvarieämbetet och museerna analysera tillsammans i ett regeringsuppdrag som drar i gång nu. Den som leder regeringsuppdraget ”En långsiktig samlingsförvaltning för museisektorn” heter Sara Eriksson.
Här är fem snabba frågor och svar med Sara Eriksson, utredare vid Riksantikvarieämbetet.
Vad går regeringsuppdraget ut på?
Uppdraget går i huvudsak ut på att hitta samordningsvinster och jag tror att det är efterlängtat. Samlingsförvaltning är en jättefråga för museerna. Att bevara samlingarna slukar mycket av museernas resurser. Lokaler är svindyrt, personal och kompetens också och beredskapsfrågan har kommit till som en extra aspekt.
Konkret så ska vi tillsammans med museerna analysera hur den fysiska och digitala förvaltningen ser ut i dag. Kartlägga vad som funkar och vad det finns behov av. När vi har gjort analysen ska vi ge förslag på en långsiktig samlingsförvaltning.
Jag och mina kollegor tolkar regeringsuppdraget som att det handlar om att se: vad kan samordnas, vad kan göras effektivare, vad finns det för gemensamma lösningar?
Hur kommer ni att samarbeta med museerna?
Den 27 februari skickar vi ut en enkät till centralmuseerna och det är viktigt att det kommer in bra svar på den så klart. Vi kommer också ha dialog med Sveriges museer och Länsmuseernas samarbetsråd.
Vi kommer att ha workshops under våren med representanter från museerna och också bena ut en del frågor i en-till-en möten och telefonsamtal.
När vi har kartläggning, analys och förslag färdiga så återkopplar vi till museerna innan vi lämnar in uppdraget 29 november 2024.
Hur museernas samlingar bäst ska bevaras, är inte det en fråga för museerna själva att ta ställning till?
Jo, det finns en stor respekt för det här med armlängds avstånd på Riksantikvarieämbetet. Museerna bestämmer själva. Men vi på myndigheten kan skapa överblick över vilka olika bra lösningar som finns. Ge bra kunskapsunderlag för museerna att fatta beslut utifrån.
Vad har du för bakgrund, Sara?
Jag är arkitekt och innan jag kom till Riksantikvarieämbetet har jag bland annat varit chef för fastighetsgruppen på KTH, Kungliga tekniska högskolan, som sysslade med både strategisk planering och byggprojekt. Jag har mycket erfarenhet av frågor som handlar om fysiska lokaler och strategiskt tänk. Gestaltning, logistik, stora projekt och byggnader är min nisch och att samla och leda. När jag leder det här regeringsuppdraget har jag nytta av min vana att lyssna förutsättningslöst och involvera målgrupperna.
Vad händer sen, när alla enkäter är besvarade och rapport är skriven?
Vi vet inte vad som händer sen efter det att vi lämnat in rapporten med förslag och rekommendationer den 29 november. Det är regeringen som fattar beslut. Vi ser fram emot att få göra den här genomlysningen och processen tillsammans med museerna. Vi vet inte vad det ger än men jag har en aning om att bara själva processen och lyssnandet kommer kunna göra att saker förbättras.