Nyhetsarkiv
Litet porträtt med guldram av en man med svartröd mantel och vit skjortkrage som sticker upp i halsen.
Porträttminiatyr målad av konstnären Peter Adolf Hall 1779 föreställande skulptören Johan Tobias Sergel. Foto: (CC BY)

Porträttminiatyrer och mysterium

Nationalmuseum lyckades med hjälp av teknik från Riksantikvarieämbetets kulturarvslaboratorium identifiera en signatur på täckglaset till porträttminiatyren föreställande skulptören Johan Tobias Sergel. Det visade sig att den var målad av konstnären Peter Adolf Hall som revolutionerade konstarten under 1700-talets senare hälft.

De första soliga dagarna i mars var Maude Daudin-Schotte på plats i Riksantikvarieämbetets kulturarvslaboratorium i Visby. Hon är målerikonservator specialiserad på porträttminiatyrer på Nationalmuseum i Stockholm.

Nationalmuseum har världens största samling av porträttminiatyrer. Över 5 700 porträtt som hör till de främsta i världen som finns bevarade.

Signaturen visade sig som en ”spökbild”

”Spökbild” kallas de avtryck som bildas på täckglasen till porträttminiatyrmålningar ibland. Avtrycken bildas förmodligen när målning och glas interagerar och åldras.

– Konstnären Peter Adolf Hall signerade inte alltid sina porträttminiatyrer men på den här målningen har materialet i signaturen bildat en reaktion med täckglaset och signaturen visar sig som en ”spökbild”. Det är rätt magiskt och en viktig upptäckt, säger Maude Daudin-Schotte.

Händer med blå plasthandskar håller i ett runt glasföremål i en laboratoriemiljö
Porträttminiatyrkonservatorn Maude Daudin-Schotte hade med sig täckglaset till Riksantikvarieämbetets kulturarvslaboratorium i Visby för att med hjälp av utrustningen där kunna undersöka glaset. Foto: (CC BY)

– Den vanliga konserveringsåtgärden när det gäller spökbilder på täckglas är att torka bort dem eftersom de ofta kan skymma målningen. Men om täckglaset har möjlighet att avslöja viktig information som en signatur måste vi ompröva hur vi behandlar dessa föremål, säger Maude Daudin-Schotte.

Ett intimt porträtt

Porträttminiatyrmålningar utvecklades från de målade illustrationer, illuminationer, som prydde medeltida handskrifter. Den första nu kända porträttminiatyren målades av fransmannen Jean Fouquet i mitten av 1400-talet och porträttminiatyr växte fram som egen konstart under slutet av 1400 och början av 1500-talet.

Porträttminiatyrer användes som gåva i politiska och diplomatiska sammanhang. Eller gavs som kärleksgåva eller som minne av någon som gått bort. Porträtten bars oftast som en medaljong nära hjärtat, ibland med inskription på baksidan och hårlock från den som porträttet föreställde. Ett intimt porträtt omgärdat av mystik kring vem det var du bar närmast ditt hjärta.

Drottning Kristina introducerade i Sverige

Drottning Kristina introducerade miniatyrmåleriet i Sverige i mitten av 1600-talet och under hela 1700-talet var porträttminiatyrer populära i Sverige liksom i flera europeiska länder. Svenska porträttmålare, som till exempel Peter Adolf Hall, var uppskattade även i Paris och utvecklade konstarten.

I slutet av 1800-talet förlorade miniatyrmåleriet sin status och fotografier tog över funktionen att vara portabla porträtt.

Bild på dataskärm som visar porträtt från 1700-talet
Ibland uppvisar porträttminiatyrer ett grumligt mönster på insidan av deras täckglas, vilket bildar ett negativ av den målade bilden. Foto: (CC BY)

Resultatet påverkar konserveringsmetoderna

Maude Daudin-Schotte kom till Riksantikvarieämbetet med täckglaset till Peter Adolf Halls målning för att undersöka glaset med hjälp av instrumenten som finns i laboratoriet.

Bland annat användes svepelektronmikroskopi för att få hög förstoring och infraröd spektroskopi för att upptäcka organiska avlagringar på glaset.

–  Det är så olika material som används i porträttminiatyrer, till exempel elfenben, pergament, pigment, glas, metall. Materialen har olika nebrytningsprocesser som reagerar med varandra. Resultaten vi får fram här i kulturarvslaboratorier påverkar hur vi i framtiden bevarar konstverken och resultaten lär oss också mer om porträttminityrmålningars historia, säger Maude Daudin-Schotte.

Det är viktigt att undersöka nedbrytningsprocessen av ett glasskydd i förbindelse till ett färgskikt på en målning för att veta hur målningen ska kunna bevaras på bästa sätt och vilken metod en konservator ska använda. Foto: (CC BY)

När du vill veta mer

 

  • Publicerad:
  • Uppdaterad: