Nyhetsarkiv
En oljemålning av konstnären Carl Larsson. Den föreställer julfirande kring tidigt 1900-tal.
"Nu är det jul igen” är en triptyk, utförd i olja på duk, år 1906 och 1907. Den föreställer julfrukosten 1906 i den stora ateljén i familjens hem, Lilla Hyttnäs, i Sundborn. Totalt med ram är målningen nästan två meter hög och fem meter bred. Foto: (PDM)

Carl Larssons hemligheter kan avslöjas med naturvetenskapliga metoder

Carl Larssons mest klassiska tavla ”Nu är det jul igen” brukar visas på Dunkers kulturhus i Helsingborg varje decembermånad. I ett gästkollegeprojekt mellan Helsingborgs museum och Riksantikvarieämbetet ska nu tavlans hemligheter avslöjas. Kanske går det då att få reda på vem den övermålade flickan bakom granen är?

En solig vecka i maj, långt från lussebullar, julklappsbestyr och adventsljusstakar, gästas Riksantikvarieämbetets kulturarvslaboratorium av konservatorn Christina Gräbe från Helsingborgs museum. Med sig har Christina, förutom filmarkollegan Anna Bank, omkring 30 små, små färgprover från tavlans omvikningskant. Dessa ska analyseras för att kartlägga tavlans skick och Carl Larssons måleriteknik.

– Tavlan som föreställer hans familj och anställda i juletid har blivit stilbildande med gemytet och familjen. Vi vet mycket om motivet, därför att på baksidan har Carl Larsson skrivit upp vilka personer som är porträtterade, säger Christina Gräbe, konservator vid Helsingborgs museum och gästkollega hos Riksantikvarieämbetets kulturarvslaboratorium.

En kvinna sitter i laboratoriemiljö iklädd vit rock.
Christina Gräbe är konservator vid Helsingborgs museum och gästkollega 2024 vid Riksantikvarieämbetets kulturarvslaboratorium i Visby med projektet ”Nu är det jul igen”. Foto: (CC BY-NC-SA)

Carl Larssons måleri

Carl Larsson är en av de mest betydelsefulla svenska konstnärerna, med många motiv från hemmet och familjen. Tavlan Nu är det jul igen var den första målningen som Helsingborgs museum köpte in när det grundades 1908 och en riktig lyckträff. Idag är det museets mest kända tavla. Till skillnad från Carl Larssons många akvareller är den här målad i olja.

– Vi vet inte så mycket om Carl Larssons oljeteknik. Det spännande med den här tavlan är att den är målad i olika etapper. Ett tidigt foto av tavlan avslöjar att den såg annorlunda ut från början. Flera föremål och detaljer som finns med på tavlan idag saknas i den tidiga versionen. Det har tillkommit en krans på väggen, en stol, en fiol. Julgransljusen har fått större gloria. Och bakom granen står en flicka…, säger Christina Gräbe.

Nyupptäckt barn bakom granen

Det var inte så länge sedan som en kollega till Christina Gräbe upptäckte att det faktiskt skymtar ett barn bakom granen.

– Det verkar som han målat dit en flicka och sedan målat över henne. Namnet finns inte på baksidan heller. Han kanske ångrade sig och flyttade henne till en annan plats på tavlan. Vi vet inte riktigt vem det är.
Nu hoppas Christina Gräbe få svar på gåtan med barnet och även andra frågor hon har ställt sig i kartläggandet av Carl Larssons måleri. Till sin hjälp får hon som gästkollega vid Riksantikvarieämbetet tillgång till expertis i kulturarvslaboratoriet i Visby. Där analyseras proverna bland annat med infraröd spektroskopi, ultraviolett ljus och röntgenfluorescens.

Med dessa tekniker går det bland annat att få reda på vilka lager tavlan är målad i och vilka grundämnen som ingår. Med denna kunskap går det att slutleda till vilken typ av färg som är använd i olika partier av tavlan.

En person riktar en filmkamera mot två kvinnor som står böjda över en dator. I högra hörnet lyser en stor röd lampa.
Christina Gräbe och Helena Berg vid XRF-instrumentet i Kulturarvslaboratoriet. Anna Bank från Helsingborgs museum filmar arbetet. Foto: (CC BY)

Projektet bidrar till kunskapsuppbyggnad

För Riksantikvarieämbetet är projektet viktigt på flera sätt. Dels är det en del i kunskapsuppbyggnaden kring hur man bäst förvarar och konserverar oljemålningar.

– För oss är det här en möjlighet att få jobba med stora föremål och att få testa vår utrustning i stor skala. Vi lär oss koppla små delar av en målning till den stora helheten. Vi får här ett konkret fall att jobba med som kan ge kunskap, inte bara om Carl Larssons måleri, utan också om andra oljemålningars hållbarhet och åldrande säger Helena Berg, utredare på Riksantikvarieämbetets kulturarvslaboratorium.

I höst åker Helena Berg tillsammans med kollegan Sara Norrehed till Helsingborg för att skanna en större del av tavlan med XRF (röntgenfluorescens) och teknisk fotografering, inte bara de dammkornsstora prickarna Christina tagit med i provburkar.

Verket ställs ut igen

Nu är det jul igen ställs vanligtvis ut under december månad varje år på Dunkers kulturhus i Helsingborg. I år kommer tavlan att ingå i den större utställningen Ett hem som invigs hösten 2024. I bästa fall har en del av den nyvunna kunskapen om Carl Larssons måleri hunnit sammanställas redan till den utställningen.

En hand håller i en liten provburk. Inte större än en dubbel fingertopp.
Små prover från tavlans omvikningskant togs till Riksantikvarieämbetets kulturarvslaboratorium i Visby. Labbet  är en del av forskningsinfrastrukturen inom ämnesområdet Heritage science. En forskningsgren där man sammanför naturvetenskap, humaniora och teknik. Foto: (CC BY-NC-SA)

Filmprojekt

Anna Bank från Helsingborgs museum dokumenterar arbetet med konstverket Nu är det jul igen i en serie filmer. Se den första här.

När du vill veta mer

  • Publicerad:
  • Uppdaterad: