Ny analys om museernas digitala förmedling
Riksantikvarieämbetet genomförde 2023–2024 en undersökning av hur svenska museer förmedlar samlingar, utställningar och annat innehåll med hjälp av digitala metoder. Museerna gavs även möjlighet att lyfta fram behov av stöd i sitt fortsatta arbete.
En anonymiserad enkät skickades ut till museer i Sverige och svar inkom från medarbetare vid museer i samtliga län, och representerar en bredd av olika yrkesroller som på olika sätt arbetar med digital förmedling. Fördjupande intervjuer genomfördes med personal vid sju museer samt ett forskningsinstitut.
Undersökningen är en uppföljning av en motsvarande insats som genomfördes 2017–2018 i samband med att Riksantikvarieämbetet fick ett utökat museiuppdrag.
Sammanfattning av rapportresultaten
Både små och stora museer arbetar alltmer med att tillgängliggöra sina samlingar och verksamheter online. För små museer är sociala medier ofta de främsta kanalerna för att nå ut till allmänheten. Syftet med digital tillgängliggöring är att nå en bredare publik, men att locka besökare till det fysiska museet är också viktigt. Större museer tenderar att jämställa fysiska och digitala besök, medan mindre museer fokuserar mer på fysiska besökare.
Det finns ett stort behov av samarbeten och erfarenhetsutbyte, särskilt när det gäller digitalt kulturarv och förmedling. Många museer, även de stora, saknar kompetens på området och efterfrågar gemensamma riktlinjer för god praxis inom digitalisering.
Läs mer och ladda ner rapporten på sidan Museers digitala förmedling: nulägesanalys 2023–2024.
Presentation den 11 december
På kommande ”Digitala samtal”, en webbinarieserie om digitalt kulturarv, kan du lyssna live när vi presenterar de viktigaste resultaten från rapporten och samtalar om hur museisektorn kan ta nästa kliv på området. Ingen föranmälan krävs, läs mer om hur du deltar på länken nedan.
11 december 15.00–15.45 | Presentation av den nya rapporten ”Museers digitala förmedling”
Medverkande från Riksantikvarieämbetets museiavdelning är Viktor Lindbäck, verksamhetsutvecklare, Åsa M Larsson, enhetschef, och Björn Sundberg, programledare för Digital omställning på museiområdet.