Stark betalningsvilja för kultur online
Cirka 17 miljoner människor i Tyskland har betalat för ett digitalt kulturevenemang eller museibesök under pandemin. Detta enligt en studieutförd i Tyskland av The Economist Intelligence Unit.
Av de 17 miljoner personer som svarar att de minst en gång har betalat för ett digitalt kulturevenemang utgör ungdomar den största gruppen. Drygt fyra av tio (41 procent) i åldern 16–24 år Tyskland betalade pengar för att delta i en kulturaktivitet online under pandemin, jämfört med 25 procent av dem som är 45 år och äldre.
De områdena där folk säger sig vara mest villiga att spendera pengar på onlineaktiviteter är museer och gallerier.
Detta är vad de tillfrågade uppger att de helst har kunnat tänka sig att betala för:
- Onlinevisning i ett museum eller på ett galleri, 72 procent.
- Virtuellt besök på en historisk plats, 72 procent.
- Levande musik, till exempel en pop-, rock- eller jazzkonsert, 72 procent.
- Underhållning, som till exempel en komedi, 70 procent.
- Aktivt deltagande, till exempel kurser, 65 procent.
Av undersökningen, som sponsrats av Youtube, framgår också att betalningsviljan för kulturaktiviteter online sannolikt kommer att överleva pandemin. Nästan samtliga, 97 procent, av dem som har utövat kulturaktiviteter online under pandemin säger sig vara villiga att betala för kultur online även då restriktionerna har upphävts. Återigen är betalningsviljan störst bland de unga människor: sjuttio procent av ungdomarna säger sig vara villiga att betala för kulturella online-aktiviteter, som virtuella visningar eller evenemang, vilket kan jämföras med 38 procent av dem som är 45 år och äldre.
Sveriges museer presenterade nyligen besöksstatistik för 2020. Den visar att de fysiska besöken halverades – många museer har också hållit stängt under långa perioder. För första gången inkluderar statistiken även digitala besök: 216 miljoner digitala besök gjordes i museernas utbud online, enligt rapporten. Undersökningen innehåller inte information om hur stor andel av besöken som var kostnadsfria respektive avgiftsbelagda.