Nätverksträff för immersiva medier 10-11 maj
Välkommen till vårens Nätverksträff för immersiva medier. Den här gången samarrangeras träffen av det nya museet Vrak och Riksantikvarieämbetet. Träffen fortsätter att, likt de senaste årens träffar, vara digital och du deltar via Zoom.
Vrak – Museum of Wrecks, har många digitala och immersiva upplevelser och vi kommer därför att tillägna nästan hela dag 2 till museets upplevelser och de lösningar som utvecklats.
Denna gång behöver du inte anmäla dig, zoomlänk finns nedan.
DAG 1 – TEMA: DIGITALA KOMPLEMENT TILL FYSISKA UTSTÄLLNINGAR OCH DIGITALA UPPLEVELSER PÅ MUSEET
DAG 2 – TEMA: VRAK, MUSEUM OF WRECKS
INTRO TILL TRÄFFEN
Ellen Ingers, VrakOscar Engberg, Riksantikvarieämbetet
PLUNDRING UTFORSKA 30-TALET I VR
Forum för levande historiska tog hjälp av studenter från Nackademin för att förvandla den fysiska utställningen Plundring till en VR-upplevelse.Utställningen Plundring
Henrik Gahnström, Forum för levande historia
Fredrik Magnusson, Immetropia
Mikael Hverven-Landy, Immetropia
VI FÅGLAR - FRÅN FYSISK UTSTÄLLNING TILL DIGITAL UPPLEVELSE
Om hur utställningen Vi fåglar, som visades på Bohusläns museum 2020-2022, lever kvar som digital utställning på museets webb, samt i VR.Digital utställning: Vi fåglar
Sofie Henryson, Bohusläns museum
Jonas Myrstrand, Studio Jox
PAUS
3D-TEKNIK - ERSÄTTNING ELLER KOMPLEMENT TILL TRADIONELL DOKUMENTATION?
Om Norrbottens museums pilotprojekt om 3D-teknik på kulturmiljöavdelningen.Bloggartikel
Jannika Grimbe, Norrbottens museum
Joachim von Liliencron, Luleå tekniska universitet
MINECRAFTBYGGE PÅ GLIMMMINGEHUS SAMT MARINMUSEUM
Under hösten och vintern har två separata workshoppar om Minecraft och kulturarv genomförts, dels av Marinmuseum och Högskolan i Skövde, samt av Glimmingehus och Riksantikvarieämbetet.Viktor Lindbäck, Riksantikvarieämbetet
Malin Jogmark, Marinmuseum
PAUS
KOLLEKTIV IMMERSIVITET I MINDRE SKALA
I början av maj invigs Oscar Björks utställning Ekot av vår tid, om rums klanger, på Sigtuna museum & art. Del av utställningen är ett mobilt immersivt rum för 2-3 personer som utställningsverkstaden vid Riksantikvarieämbetet utvecklat tillsammans med Oscar Björk.Ekot av vår tid
Oscar Björk, Heartifact Studio
Gustav Löfgren, Riksantikvarieämbetet
Oscar Engberg, Riksantikvarieämbetet
AVSLUT
Ellen Ingers, VrakOscar Engberg, Riksantikvarieämbetet
INTRO TILL DAGEN
Ellen Ingers, VrakOscar Engberg, Riksantikvarieämbetet
DIGITAL RUNDVANDRING PÅ VRAK
Odd Johansen, Vrak/SMTMPIXILAB BLOCKS® - TEKNIKEN I RUMMETS TJÄNST
I Vrak används Blocks® för att integrera innehållsproduktion, styrning av projektion och display-teknik, ljus, ljud, video, 3D och interaktiva presentationer. Systemet använder genomgående modern webb- och nätverks-teknologi, och säljs idag över hela världen.Mike Fahl, PIXILAB
PAUS
Creating an immersive experience with VR and storytelling
Nederländska medieproduktionsbolaget Kiss the Frog, designade och utvecklade bl a det virtuella dyket på Vrak.Adriana Magni, Kiss the frog
Adriana is an interactive media designer. She is experienced in developing interactive experiences that link physical and digital worlds, using cutting edge technologies and creating stimulating spaces. She is passionate about designing experiences that connect people, content and emotions.
During the development of five interactives for Vrak, Museum of Wrecks, Adriana strived for designing high-quality visitor experiences and interactive games that are intuitive and fun, keeping a balance between storytelling and scientific content, translating scientific processes into interactive exhibits.
OM TANGAR-PROJEKTET PÅ SJÖHISTORISKA MUSEET: INOMHUSNAVIGERING MED AR
Om hur Sjöhistoriska museet och tangar arbetat med inomhusnavigering och AR.Stefan Evensson, SMTM
PAUS
"LIVEDYK" - FÖLJ MED VRAKS MARINARKEOLOGER PÅ EN INTERAKTIV DYKTUR
Marco Ali, SMTMAVSLUT OCH ÖVERLÄMNANDE TILL NÄSTA ARRANGÖR
Ellen Ingers, VrakOscar Engberg, Riksantikvarieämbetet
ÖPPEN LUNCHDISKUSSION I WONDER
Länk till Wonder