KRÖNIKA När vi talar om digitalisering är det lätt att museernas särart glöms bort till förmån för effektiv förvaltning eller e-handel. “Därför behövs museispecifik digital omvärldsbevakning”, skriver Aron Ambrosiani.
Min senaste krönika för Omvärld och insikt handlade om digital kompetens; vad betyder det i museisammanhang och hur gör vi för att höja museisektorns digitala kompetens?
Digitalisering påverkar hela samhället och museisektorn är jämförelsevis liten. Det faller sig därför naturligt att söka inspiration från andra delar av samhället. Två vanligt förekommande inspirationskällor är den offentliga förvaltningens jakt på effektiviseringsvinster genom digitala arbetssätt och arbetsverktyg och kommersiella företags satsningar på e-handel i olika former.
Jag är dock övertygad om att vi inte når hela vägen fram i vår egen digitala omställning genom att bara utgå från andra branschers eller sektorers verksamhet. Museerna har en särart i sin publika, kunskapsförmedlande roll som lätt går förlorad när digitalisering fokuseras på effektiv förvaltning eller e-handel. Därför behövs museispecifik digital omvärldsbevakning – till exempel i form av just Omvärld och insikt.
Den svenska museisektorn är som sagt inte särskilt stor, och antalet museianställda som i huvudsak arbetar med de digitala delarna av museiverksamheten är ännu färre. Bortsett från den årligt återkommande konferensen Digikult är det ont om digitala kompetensinsatser arrangerade i Sverige. Istället får vi leta efter bra initiativ i utlandet (varav några länkades i förra krönikan).
Ett rykande färskt sådant initiativ väl värt att utforska är brittiska Digital Heritage Hub, en FAQ inriktad på att hjälpa kulturarvsinstitutioner att utveckla sin digitala verksamhet. På sajten presenteras hundra vanliga frågor inom de övergripande områdena digitalt engagemang, digtalt innehåll, digitalt ledarskap och digital planering. Svaren publiceras löpande i form av artiklar, intervjuer, föreläsningar och kortare videoklipp. Målgruppen är ”small to medium sized heritage organisations”; du behöver inte ha anställda programmerare eller en egen filmstudio för att kunna använda de konkreta tips som erbjuds på sajten. Svaren är dessutom sorterade i nybörjar-, medel- och avancerad nivå för att så många institutioner som möjligt ska kunna hitta något matnyttigt oavsett förkunskaper.
Sajter som Digital Heritage Hub kan vara till stor hjälp för den som vill utveckla sin digitala museiverksamhet. Men för att de kunskapshöjande insatserna ska slå rot behövs också öronmärkt finansiering. Amerikanska Knight Foundation (som finansierar digitala satsningar inom konst, kultur och journalistik) har provat några olika varianter.
Under perioden 2018–2020 fick åtta amerikanska museer medel för att utveckla sina digitala strategier, förbättra besökarupplevelsen och nå en bredare publik (alltså en satsning i jämförbar storlek med den riktade digitiseringspotten till några svenska myndighetsmuseer i senaste kulturbudgeten). Satsningarna gav blandat resultat, och i Knight Foundations utvärdering lyftes ett antal framgångsfaktorer:
De flesta museer behöver stärka sin digitala infrastruktur för att kunna genomföra publika digitala satsningar (som att ordna bra wifi för att kunna sända digitalt, och digitisera samlingarna för att de ska kunna användas i digitalt berättande på sociala medier)
De museer som använde medlen till löpande tjänster istället för särskilda projekt lyckades bättre med att föra in digitala perspektiv i den ordinarie verksamheten. Knight Foundation lyfte i sin slutrapport fram devisen ”fund teams, not projects”.
De museer där digital strategi var en ledningsfråga fick större utväxling på sina digitala satsningar. I en tidigare rapport (byggd på enkätsvar från hösten 2019) kunde Knight Foundation redovisa att på ungefär vart tionde amerikanskt museum satt en digitalt ansvarig med i ledningsgruppen.
Nuläget kring digital kompetens och digital förmedling efter coronapandemins påtvingade och påskyndade digitala omställning är ännu inte tydligt. Liksom Knight Foundation gjorde även Riksantikvarieämbetet en nulägesanalys om museernas digitala förmedling strax innan coronapandemin bröt ut – nog vore det intressant med en uppföljning!
Aron Ambrosiani Intendent för digitala samlingar vid ArkDes, Statens centrum för arkitektur och design
Vi använder kakor (cookies) för en bättre användarupplevelse.
Några kakor är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera optimalt och andra används till statistik. Genom att klicka 'Godkänn alla' godkänner du användandet av alla kakor.
På raa.se används nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera optimalt för dig som användare. Kakor för statistik används som underlag för förbättringsarbeten. Kakor för statistik är valfritt och kan inaktiveras. Läs mer om kakor och hur de används här.
Nödvändiga kakor går inte att stänga av eftersom webbplatsen inte fungerar utan dessa. Nödvändiga kakor bidrar till att Riksantikvarieämbetets tjänster är säkra och fungerar som förväntat.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
__AntiXsrfToken
session
This cookie is used to prevent cross-scripting attacks. It holds a session to verify the login sessions.
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
cookielawinfo-checkbox-tredjepartscookies
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Others".
JSESSIONID
session
New Relic uses this cookie to store a session identifier so that New Relic can monitor session counts for an application.
rc::a
never
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
rc::c
session
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
TS01*
session
Wix sets this cookie for security and anti-fraud purposes.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funktionella cookies hjälper till att utföra vissa funktioner som att dela innehållet på webbplatsen på sociala medieplattformar, samla in feedback och andra tredjepartsfunktioner.
Prestandacookies används för att förstå och analysera webbplatsens nyckelprestandaindex, vilket hjälper till att leverera en bättre användarupplevelse för besökarna.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
mod_auth_openidc_state_*
session
Relays end user authentication to the application provider and receives user identity information from the Provider.
sts
1 hour
Cookie set by the application to identify that it's the correct application
yt-player-bandwidth
never
The yt-player-bandwidth cookie is used to store the user's video player preferences and settings, particularly related to bandwidth and streaming quality on YouTube.
yt-player-headers-readable
never
The yt-player-headers-readable cookie is used by YouTube to store user preferences related to video playback and interface, enhancing the user's viewing experience.
yt-remote-cast-installed
session
The yt-remote-cast-installed cookie is used to store the user's video player preferences using embedded YouTube video.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-fast-check-period
session
The yt-remote-fast-check-period cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences for embedded YouTube videos.
yt-remote-session-app
session
The yt-remote-session-app cookie is used by YouTube to store user preferences and information about the interface of the embedded YouTube video player.
yt-remote-session-name
session
The yt-remote-session-name cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences using embedded YouTube video.
ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY
never
The cookie ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY is used by YouTube to store the last search result entry that was clicked by the user. This information is used to improve the user experience by providing more relevant search results in the future.
Analytiska cookies används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen. Dessa cookies hjälper till att ge information om mätvärden för antalet besökare, avvisningsfrekvens, trafikkälla, etc.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
_pk_id.*
1 year 1 month
Cookie set by matomo, to store a unique ID.
_pk_id.1.bae0
1 year 1 month
Cookie set by Matomo, to store a unique user ID.
_pk_ses.*
1 hour
Cookie set by Matomo, to store a unique session ID.
_pk_ses.1.bae0
1 hour
Cookie set by Matomo, to store a unique session ID.
Trejdepartscookies används för att ge besökarna relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa kakor används för Youtube, Google maps och Sketchfab data.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
__Host-GAPS
2 years
This cookie allows the website to identify a user and provide enhanced functionality and personalisation.
test_cookie
15 minutes
doubleclick.net sets this cookie to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 months
YouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface.
VISITOR_PRIVACY_METADATA
6 months
YouTube sets this cookie to store the user's cookie consent state for the current domain.
YSC
session
Youtube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
__Host-GAPS
2 years
This cookie allows the website to identify a user and provide enhanced functionality and personalisation.
test_cookie
15 minutes
doubleclick.net sets this cookie to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 months
YouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface.
VISITOR_PRIVACY_METADATA
6 months
YouTube sets this cookie to store the user's cookie consent state for the current domain.
YSC
session
Youtube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.