Om Digitala museilyftet
Den digitala transformationen påverkar många industrier och verksamheter i snabb takt. Detsamma gäller kulturarvssektorn. Digitala innovationer och verktyg har skapat nya möjligheter för museer att tillgängliggöra, bevara och nå ny kunskap, samtidigt som den fört med sig nya arbetsmetoder, utmaningar och förväntningar från omvärlden. För att jobba strategiskt för ett digitaliserat kulturarv och få med sig hela organisationen på utvecklingen, är kompetens och kunskap inom ämnet en grundsten.
Syftet med Digitala Museilyftet är att stärka museipersonalens kompetens inom digitalisering för att stödja museernas digitaliseringsarbete. Genom detta får deltagarna en stabilare position på arbetsmarknaden och deltagande museer säkerställer en mer långsiktig och hållbar kompetensförsörjning inom digitalisering.
Tre nivåer utifrån yrkesroll
Digitala museilyftet kommer erbjuda tre utbildningspaket uppdelade på tre nivåer baserade på yrkesroll, behov och förkunskaper. Med start våren 2024 lanseras inledningsvis ledarskapsutbildningen. Därefter följer basutbildningen hösten 2024 och slutligen kommer spetsutbildningen våren 2025.
- Ledarskapsutbildning
Utbildningen riktar sig till chefer och ledare inom museisektorn. Efter avslutad utbildning skall deltagarna ha stärkt sin kunskap inom, och fått nya verktyg för förändrings- och innovationsledning kopplat till museernas digitala omställning samt hållbar kompetensförsörjning. - Basutbildning
Utbildningen riktar sig till samtliga museianställda. Efter avslutad utbildning ska deltagarna ha en grundläggande förståelse för digitaliseringen, dess betydelse för museiarbetet och kan med större säkerhet delta i digitaliseringsfrågor på arbetsplatsen. - Spetsutbildning
Utbildningen riktar sig till medarbetare som arbetar med samlingsförvaltning och/eller digitalisering och syftar till att utveckla fördjupad kunskap inom området länkade öppna data.
1 200 museianställda bjuds in
Digitala museilyftet har sin grund i centralmuseernas samarbetsråds förstudie DigiKraft. I förstudien formulerades en vision som är skalbar till att kunna omfatta alla landets museer: ”Flera museiorganisationer. En samling. Oändliga möjligheter. Med användarna i fokus skapar vi tillsammans nya förutsättningar att aktivera, samskapa och utforska våra samlingar digitalt.”
En förutsättning för att förverkliga denna vision är att stärka museipersonalens digitala liksom ökad kompetens avseende digital omställning för hållbart arbete med det digitala kulturarvet.
Digitala museilyftet bedrivs av Riksantikvarieämbetet och medfinansieras av Europeiska Socialfonden (ESF+) som ett kompetenshöjande projekt på regionnivå (2023–2026). Som ett regionbaserat ESF-projekt riktar sig denna utbildning till anställda på centralmuseerna i region Stockholm. En framgångsfaktor för projektets finansiering är samtliga 12 centralmuseers avsiktsförklaring att alla anställda, cirka 1200 personer, ska delta i Digitala museilyftets utbildningar. När utbildningarna är genomförda kommer de att spridas nationellt som en del av Riksantikvarieämbetets program för museernas digitala omställning.