Generösa användargränssnitt
Generösa användargränssnitt används som ett komplement till den traditionella sökrutan för att ge användarna en överblick över vad som finns i en digital samling.
Tänk dig att du för första gången besöker ett museum. Du går in i museet, men du möts inte av ett urval av föremål utan av en intendent bakom en disk. Det finns en informationsskylt som säger att det är en konstsamling och att museet har 72 384 olika konstföremål. Du är välkommen att titta på dem, men du måste skriva ner ett eller flera nyckelord på ett papper för att beskriva vilka konstföremål du vill ta en närmare titt på.
Intendenten tar därefter pappret, går in i magasinet och hämtar ut föremålen, 10 åt gången, på ett rullbord. Du kan därefter modifiera dina nyckelord baserat på av intendenten förvalda konsthistoriska termer. Gör du det tar intendenten bort de konstföremål på rullbordet som inte matchar de termer du valde.
Processen upprepas tills dess du är nöjd med urvalet på rullbordet.
Fyra designprinciper
Designern och designforskaren Mitchell Whitelaw använde ovanstående liknelse för att beskriva användarens upplevelse av många av de söktjänster för digitala kulturarvssamlingar som finns online.
Generösa användargränssnitt, som kommunicerar data visuellt snarare än genom ord, försöker hantera denna problematik genom att hålla sig till följande designprinciper:
- Visa först, fråga inte: tillhandahåll översikter utan sökrutor.
- Tillhandahåll exempel och ledtrådar: använd samlingsinnehåll.
- Visa relationer: mellan samlingsobjekt.
- Tillhandahåll rikt innehåll av hög kvalitet: leverera enligt löftet.
Fyra modeller
Tillsammans med Nordiska museet, Nationalmuseum, Malmö museum och Världskulturmuseerna har Riksantikvarieämbetet utvecklat fyra prototyper på generösa gränssnitt. Alla prototyperna är öppen källkod.
Prototypen Källkod
Inspiration och mode (bildvägg) Kod
VIKUS Viewer Nationalmuseum Kod
Lär dig mer
Riksantikvarieämbetet har också publicerat en rad inlägg på webbplatserna K-blogg.se och Europeana om generösa gränssnitt. Dessa hittar du via följande länkar:
- Generösa användargränssnitt – vad är det? (k-blogg)
- Hur går designen av ett generöst användargränssnitt till? (k-blogg)
- Att tänka i tid – utveckling och test av en interaktiv tidslinje (k-blogg)
- Hur kan man få översikt över en samling med över sju miljoner poster? (k-blogg)
- Aroseniusarkivet – ett generöst gränssnitt till ett konstnärsskap (k-blogg)
- Funkar generösa användargränssnitt? (k-blogg)
- Faces of Sweden – Explore faces and costume through time with portraits in the Nordic Museum (k-blogg)
- How to set up a generous interface prototype in less than a day (pro.europeana.eu)
- An Evaluation of Generous Interfaces (pro.europeana.eu)
Läs dokumentationen
Under projektet genomfördes också ett antal användartester på olika generösa användargränssnitt. Dokumentationen av dessa användartester kan du läsa via länkarna nedan: