Storfilmen ska locka publiken till museet
Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm spelar en avgörande roll i den nya filmen om Jönssonligan. Nu hoppas museet att synligheten ska påverka museets varumärke i en positiv riktning.
– Vi ser att det kan ge en extra dimension att få se filmen på själva ”brottsplatsen”, säger Caroline Borgudd, kommunikations – och marknadsstrateg på Naturhistoriska riksmuseet.
Förra veckan gick den nya filmen om Jönssonligan, “Jönssonligan kommer tillbaka”, upp på landets biografer. I filmen planerar det något fumliga rövarbandet att stjäla skelettet av en T-rex för att sedan sälja det till en affärsman.
Filmen är delvis inspelad på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm, bland annat in i utställningen Fossil och evolution samt i den paleontologiska avdelningen.
Catharina Hammarskiöld, kommunikationschef på Naturhistoriska riksmuseet, beskriver samarbetet med produktionsbolaget FLX, som står bakom filmen, som ”roligt och lärorikt”.
– Historien är ju skriven med Naturhistoriska som central aktör och vi såg redan på manusstadiet att det är en fin möjlighet för Naturhistoriska riksmuseet att synas och nå publik på flera sätt, säger hon.
Mitt under inspelningen var Naturhistoriska riksmuseet tvunget att stängas på grund av att taket rasade in. Det gjorde inspelningen “något mer utmanande”, menar Caroline Borgudd, kommunikations – och marknadsstrateg på Naturhistoriska riksmuseet.
– Det är bland annat därför som T-rex-scenen är inspelad i Uppsala och inte på museet. Men museet och FLX arbetade tätt tillsammans för att hitta lösningar i samverkan med takprojektet, säger hon.
Hoppas locka filmturister
Naturhistoriska Riksmuseet har tidigare utgjort inspelningsplats för film och TV, till exempel Julkalendern 2013. På Naturhistoriska Riksmuseet har man identifierat ”filmturism” som en påverkansfaktor för att locka nya målgrupper. Studier visar att när människor har upplevt en plats i en film så ökar deras motivation att besöka platsen på riktigt.
– Det kan vara för att de tycker att destinationen är särskilt spännande eller för att de gillade filmen sig och vill uppleva mer av den på ett fördjupat sätt. Vi ser möjligheter till ökad synlighet i ett underhållande sammanhang och vi tror att det påverkar vårt varumärke i en positiv riktning, säger Caroline Borgudd, som hoppas att Jönssonligan kommer att skapa ett intresse för museet som besöksmål hos nya målgrupper och tjäna som en påminnelse hos dem som besökt det tidigare.
Exakt vilka konsekvenser den tidigare exponeringen har haft för varumärket och besöksantalet är svårt att se, berättar Caroline Borgudd.
– Det är så många andra makrofaktorer som spelar in: nya utställningar, fri entré, marknadsföring mm. Men efter julkalendern märkte vi av många frågor från besöksledet om inspelningsplatserna i kalendern, säger hon.
Besöka brottsplatsen
Nu har museet tagit fram en särskild guide, ”Upplev Jönssonligans inspelningsplatser”, som ett sätt att proaktivt möta den typen av frågeställningar.
Under jullovet visas också filmen på museets biograf Cosmonova.
– Vi ser att det kan ge en extra dimension att få se filmen på själva ”brottsplatsen”, säger Caroline Borgudd.
– Vi hoppas såklart att filmen kommer locka till ett besök hos oss även bland dem som inte tidigare varit på museet. Dinosaurier är något som de flesta för att inte säga alla har en relation till eller intresse av, säger Catharina Hammarskiöld.
Hur är det egentligen med säkerheten hos er? Hur ska ni undvika att få fler oväntade besök av Jönssonligan?
– Vi har tagit varning av Jönssonligan, haha. Vår säkerhet är god och vakten kan inte mutas med Hawaiipizza här på Naturhistoriska riksmuseet, säger Catharina Hammarskiöld.