Söka behörigheter i Bebyggelseregistret
För att du som är yrkesverksam inom kulturmiljövården ska kunna registrera information i Bebyggelseregistret krävs att både du och den organisation du arbetar för har behörighet.
Förutom Riksantikvarieämbetet är det länsstyrelser, kommuner och länsmuseer och Svenska kyrkans stift som kan bli organisationer behöriga att registrera bebyggelseinformation i Bebyggelseregistret.
- Steg 1 är att organisationen söker behörighet, görs bara en gång per organisation.
- Steg 2 är att söka personlig behörighet som registrerare för en organisation. De som söker behörighet behöver genomföra en basutbildning för att bli godkänd.
Är du redan registrerare och administratör för din organisation kan du gå direkt till länken ”Ansök och administrera behörigheter” nederst på sidan, för att godkänna nya ansökningar inom din organisation.
Söka behörighet
Så går ansökan till
Här finns information om hur du gör för att söka behörighet som registrerare för organisationer och för de personer som ska vara registrerare, och vad som krävs för att få behörigheter.
Steg 1: Söka behörighet för organisation
Ansökan att bli behörig organisation görs bara en gång.
För att din organisation ska få behörighet krävs att det inom organisationen finns antikvarisk kompetens. De personer inom organisationen som ska registrera information behöver också ha genomgått en basutbildning i för registrerare.
Så fattas beslut
Riksantikvarieämbetet beslutar om behörighet till Bebyggelseregistret .
Så gör du
För att din organisation ska få behörighet att registrera i Bebyggelseregistret behöver organisationen ansöka och den första som ska bli registrerare måste ansöka och blir då även organisationens administratör.
Det innebär att du därefter kan ge andra personer i din organisation behörigheter att registrera. Ni kan även vara flera behörighetsadministratörer inom samma organisation. Du behöver då först ha genomgått Riksantikvarieämbetets basutbildning för registrerare.
Steg 2: Söka personlig behörighet som registrerare
För att kunna registrera bebyggelseinformation bör du vara utbildad antikvarie med kompetens inom bebyggelse och arbeta inom eller med uppdrag åt en organisation som är godkänd av Riksantikvarieämbetet. Du ska dessutom ha genomgått en basutbildning för bebyggelseregistrerare.
Så fattas beslut
Den registrerande organisationen ansvarar för och administrerar de personliga behörigheterna inom sin organisation.
Så gör du
När du ansöker måste du ha ett Google-konto, vi rekommenderar att du skapar ett unikt konto för ditt arbete som registrerare. Fyll i din ansökan via länken nedan. Den som är behörighetsadministratör för din organisation får då ett meddelande om att en ny ansökan finns för behandling.
Ansök här
När du skapat googlekontot, kan du gå vidare till länken för att registrera och administrera behörigheter i Bebyggelseregistret.
Läs mer om Riksantikvarieämbetets utbildning för registrerare
Här finns samlade frågor och svar om det byggda kulturarvet och informationen i Bebyggelseregistret.