Drottningholms slott i Stockholm. Foto: (CC BY)

Registrera användare och logga in

Kapitel 2 handlar om vilka som kan ansöka om behörighet för att registrera bebyggelseinformation och hur ansökan går till.

För att kunna registrera bör du vara utbildad antikvarie med kompetens inom bebyggelse och arbeta inom eller med uppdrag åt en organisation som är godkänd av Riksantikvarieämbetet.

2.1 Registerförande organisation

Kontakta Riksantikvarieämbetet via e-post för att ansöka om att bli registerförande organisation till: bebyggelseregistret@raa.se. Ett registerföraravtal skapas som reglerar publiceringsrätt och ansvar för att registrera och uppdatera information i registret.

Den registerförande organisationen ansvarar då att se till att bara godkänna nya ansökningar från personer som har tillräcklig antikvarisk kompetens samt har genomgått Riksantikvarieämbetets basutbildning för bebyggelseregistrerare.

  • Till behörighetssystemet för att godkänna användare och administrera behörigheter (länk kommer snart).

2.2 Registrera ny användare

För att ansöka om att bli behörig bebyggelseregistrerare för en registerförande organisation behöver du ha ett eget google-konto, det innebär att det är du som person som blir behörig och inloggning och lösenord för konton är kopplat till bara dig. Har du redan ett privat googlekonto kan du använda det , såvida du inte vill registrera ett separat konto för detta ändamål.

För att ansöka om att bli behörig registrerare i bebyggelseregistret ska du  alltså först se till att du är inloggad med det google-konto som du valt att använda. Gå sedan till självbetjäningsfunktionen nedan och fyll i den organisation som du har kommit överens med om att vara bebyggelseregistrerare för.

Din ansökan behandlas därefter av den registerförande organisationen.

2.3 Logga in i Bebyggelseregistret

För att kunna logga in behöver du ha ett personligt googlekonto som är godkänt av den registerförande organisationen (t.ex. den kommun för vilkens räkning du ska registrera information) .