Text och datum. I bakgrunden bild där hand håller upp tre dekorerade krukskärvor.
Temabild Arkeologidagen 2024. Närbild från utgrävningar i Medeltidsstaden Nya Lödöse, i centrala Göteborg. Foto: (CC BY)

Material och marknadsföring

Riksantikvarieämbetet stödjer alla arrangörer som deltar med marknadsföringsmaterial såsom affischer och nyhetstipsmallar som går att ladda ner här. Vi gör även regionala pressutskick som brukar ha god spridning. Den övriga lokala marknadsföringen gör ni själva.

Riksantikvarieämbetet annonserar inte i lokalpress.

Central marknadsföring

  • Webbplatsen raa.se/arkeologidagen: På webbplatsen för Arkeologidagen presenteras alla arrangemang som deltar.
  • Pressmeddelande: Vi skickar ut ett gemensamt pressmeddelande om när temadagen är, ungefär en vecka innan Arkeologidagen, och ibland även regionala utskick i den utsträckning det finns arrangemang representerade.
  • Annonsering: Vi marknadsför temadagen och den gemensamma webbplatsen för Arkeologidagen i utvalda media samt i våra olika kanaler, såsom nyhetsbrev, artiklar och sociala medier.
  • På Riksantikvarieämbetets Facebook görs även en egen evenemangssida för Arkeologidagen. Gör gärna inlägg och tipsa om ert arrangemang där!
  • Bild och affisch: Temabilden för årets Arkeologidag finns för nedladdning här nedan. Likaså finns en affisch i PDF för nedladdning som du själv kan skriva ut i A3- eller A4-format. På affischen finns ett vitt fält där du själv kan fylla i rubriken och en beskrivning för just din aktivitet. Bilden och affischen hittar du under rubriken ”Relaterade information” längre ned på sidan.

Lokal marknadsföring – tips

Den lokala marknadsföringen svarar du som arrangör själv för. Här hittar du några tips för er lokala marknadsföring:

  • Evenemangskalendarier: Att anmäla ert arrangemang med dagens aktiviteter till olika evenemangskalendarier är ett bra sätt att nå besökare men också lokalmedia som vill hitta intressanta aktiviteter att göra inslag om kring det som händer i närområdet.
  • Tipsa lokalpress/lokalradio: Gör gärna ett eget pressmeddelande eller mejla tipsen direkt till lokala journalister. Även om Riksantikvarieämbetet skickar ut ett övergripande pressmeddelande så kan ni göra ett eget om just er aktivitet. En enkel mall för hur du kan skriva ett eget pressmeddelande finns att ladda ner här nedan.
  • Sociala medier har stor spridning: Tagga alltid inlägg med #arkeologidagen . Då kan vi även följa upp statistik på inlägg och artiklar på till exempel Twitter och Instagram.
  • Affischera: Att sätta upp egna affischer är ett annat exempel på hur du kan berätta om vad som händer på Arkeologidagen hos just er. Gör en egen eller använd affischmallen nedan och fyll i vad som sker.
  • Annonsera lokaltidningar: Har du en budget för att annonsera i lokalpress kan det vara ett bra alternativ.

Glöm inte att hänvisa till webbadressen för den gemensamma evenemangswebben www.raa.se/arkeologidagenom du tar fram eget material.

Uppföljning och utvärdering

 

Efter Arkeologidagen skickas en utvärdering via ett webbformulär till kontaktpersonen för det lokala arrangemanget. Den innehåller till exempel frågor om antal deltagare, er tillgänglighet, hur ni marknadsfört er lokalt och vad deltagarna tyckte om arrangemanget osv.

Till er hjälp finns då en mycket enkel enkät som ni kan dela ut till besökare, såvida ni inte gör en egen. Med den har ni ett bra underlag inför utvärderingen som vi skickar till er några dagar efter genomfört evenemang. (Ni ska alltså inte skicka in besökarnas enkäter till oss.)

Ladda ned enkäten till besökare 2024

Mallar och bilder

Se nedan mallar för temabild, affisch med mera. Materialet fylls på efterhand från och med maj månad.

Ladda hem filer och mallar Visa eller stäng

Här kan du ladda ned årets temaaffisch som pdf, i utskriftsformatet A3 eller A4.

Fyll gärna i det vita fältet på affischmallen med rubriken på ert arrangemang och lite information om vad som händer lokalt hos er. Du kan också skriva ut den och använda fältet för att sätta dit ert eget program. Sätt upp affischen där människor möts; anslagstavlor i affären, vid kyrkan, på biblioteket eller liknande.

Här kan du ladda ned temabilden.

*) OBS! Märk temabilden med: ”Foto: Markus Andersson / Nya Lödöse, CC BY.”

Här finns en inspirationsmall för lokalt nyhetstips/pressmeddelande eller tips till evenemangskalendarier.

Här finns en enkel enkät som ni kan dela ut till besökare.

Om ni delar ut och sen sammanställer den här enkäten så har ni ett bra underlag för den utvärdering som vi skickar till er några dagar efter genomfört evenemang.