Övriga yttranden och remissvar
Här hittar du ett urval av våra övriga ärenden, beslut och yttranden.
Fler yttranden och remissvar hittar du även under Byggnadsminnen och under Riksintressen. Saknar du något yttrande, kontakta vår registrator.
- Yttrande över Promemorian Snabbare processer enligt miljöbalken för att stärka det militära försvaret (dnr KN2024/01391)
Yttrande över Promemorian Snabbare processer enligt miljöbalken för att stärka det militära försvaret (dnr KN2024/01391)
Riksantikvarieämbetet avstyrker promemorians förslag om att nya verksamheter och utökning av verksamheter genom ökade markanspråk och ändrade fysiska anläggningar ska kunna anmälas i stället för att tillståndsprövas. Riksantikvarieämbetet tillstyrker att ändringar som är tillfälliga till sin natur vad gäller en verksamhets omfattning, t.ex. antalet flygrörelser vid en flygplats, ska kunna anmälas. Riksantikvarieämbetet förordar dock att en sådan anmälan ska kunna generera ett tidsbegränsat beslut av tillsynsmyndigheten som ska gälla även om försvarsinspektören beslutar om ingen åtgärd. Riksantikvarieämbetet avstyrker även förslaget om möjligheten för Försvarsinspektören att meddela undantag från krav på specifik miljöbedömning och förlaget om att kunna ändra villkor i tidigare meddelade tillstånd.
Vidare avstyrker Riksantikvarieämbetet att Fortifikationsverket och Försvarets materielverk ska omfattas av förslagen då de inte bedriver försvar enligt MKB-direktivets mening. - Remiss av SOU 2024:7 Ett säkrare och mer tillgängligt fastighetsregister (Ju2024/00175)
Remiss av SOU 2024:7 Ett säkrare och mer tillgängligt fastighetsregister (Ju2024/00175)
Riksantikvarieämbetet tillstyrker förslaget till ny fastighetsregisterlagstiftning och delar bedömningen att fastighetsregistret även fortsättningsvis ska föras centralt av Lantmäteriet. Riksantikvarieämbetet tillstyrker att viss information ska kunna tillhandahållas vid sidan av fastighetsregistret. I remissvaret görs vissa förtydliganden kring den information myndigheten idag hanterar avseende fornlämningar och byggnader. - Promemorian Kravet på anmälan för komplementbostadshus och inredning av ytterligare en bostad i ett enbostadshus ska tas bort (LI2023/03666)
Promemorian Kravet på anmälan för komplementbostadshus och inredning av ytterligare en bostad i ett enbostadshus ska tas bort (LI2023/03666)
Riksantikvarieämbetet tillstyrker förslaget att anmälningsplikten för ändring av en komplementbyggnad till ett komplementbostadshus och inredning av ytterligare en bostad i ett enbostadshus ska tas bort. Riksantikvarieämbetet avstyrker dock förslaget att anmälningsplikten för uppförande eller tillbyggnad av ett komplementbostadshus ska tas bort. - Yttrande över betänkandet Kultursamhället – utvecklad samverkan mellan stat, region och kommun (SOU 2023:58)
Yttrande över betänkandet Kultursamhället – utvecklad samverkan mellan stat, region och kommun (SOU 2023:58)
Riksantikvarieämbetet avstyrker lag om samverkan på kulturområdet i sin helhet. Riksantikvarieämbetets invändningar mot lagen består i att kulturplaner ersätts med samverkansplaner, att de kulturpolitiska målens skrivning om kulturarv tonas ned och att kulturmiljöaspekterna saknas, annat än i relation till gestaltad livsmiljö. - Yttrande angående begäran om planföreläggande avseende detaljplaner för ett område i östra Malmberget, Gällivare kommun
Begäran om planföreläggande avseende detaljplaner för ett område i östra Malmberget, Gällivare kommun
Riksantikvarieämbetet lämnar dels synpunkter på riksintressets aktualitet, dels på konsekvenser av ett eventuellt planföreläggande. - Yttrande gällande antagande av detaljplan för Skjutbanan 1 m.fl., Östersunds kommun
Antagande av detaljplan för Skjutbanan 1 m.fl., Östersunds kommun
Sammantaget bedömer Riksantikvarieämbetet att planförslaget kommer att skada riksintresset, men att det riksintressanta kulturhistoriska sammanhanget fortfarande kommer att vara avläsbart vilket innebär att skadan inte blir påtaglig. - Yttrande gällande överklagan av länsstyrelsen i Dalarnas läns beslut om upphävande av bygglov för Vattnäs 77:2, Mora kommun
Yttrande gällande överklagan av länsstyrelsen i Dalarnas läns beslut om upphävande av bygglov för Vattnäs 77:2, Mora kommun
Riksantikvarieämbetet anser att den tillbyggnad som det beviljade bygglovet medger inte innebär att påtaglig skada på riksintresset för kulturmiljövården uppstår då riksintressets uttryck inte försvagas eller försvinner. - Yttrande om ansökan om tillstånd enligt lagen (1992:1140) om Sveriges ekonomiska zon för uppförande, drift och avveckling av vindkraftpark Mareld i södra Skagerrak och norra Kattegatt
Yttrande om ansökan om tillstånd enligt lagen (1992:1140) om Sveriges ekonomiska zon för uppförande, drift och avveckling av vindkraftpark Mareld i södra Skagerrak och norra Kattegatt
Riksantikvarieämbetet avstyrker ansökan om tillstånd att uppföra och driva
vindkraftpark Mareld. Riksantikvarieämbetets bedömning är att ett uppförande av vindkraftparken
Mareld inte skulle medföra sådana negativa effekter på landskapsbilden liksom på
de inom påverkansområdet belägna riksintressena för kulturmiljövården att dess
värden skulle skadas påtagligt. - Yttrande om ansökan om tillstånd enligt lagen (1992:1140) om Sveriges ekonomiska zon för uppförande, drift och avveckling av vindkraftpark Eystrasalt Offshore i Bottenhavet
Yttrande om ansökan om tillstånd enligt lagen (1992:1140) om Sveriges ekonomiska zon för uppförande, drift och avveckling av vindkraftpark Eystrasalt Offshore i Bottenhavet
Riksantikvarieämbetet avstyrker ansökan om tillstånd att uppföra och driva vindkraftpark Eystrasalt Offshore. Riksantikvarieämbetets bedömning är att ett uppförande av vindkraftparken Eystrasalt inte skulle medföra någon påtaglig skada på de inom etableringens påverkansområde belägna riksintressena för kulturmiljövården. - Yttrande över betänkanden gällande forskningsfinansiering
Yttrande över betänkandena Ny myndighetsstruktur för finansiering av forskning och innovation (SOU 2023:59) och Statlig forskningsfinansiering Underlagsrapporter (SOU 2023:19)
Riksantikvarieämbetet delar utredningens problembeskrivning att dagens svenska forskningspolitiska landskap är brokigt, administrativt tungrott och till vissa delar ineffektivt och otydligt med svåröverskådliga finansieringsmöjligheter som varierar stort mellan olika ämnen. Riksantikvarieämbetet anser att utredningens förslag om en ny myndighetsstruktur för forskning och finansiering till stora delar löser dessa problem. Förslaget medför en tydlig rollfördelning som kan effektivisera administrationen och öka möjligheter för konstruktiv tvärvetenskaplig samverkan mellan forskare. - Aktuell statistik över uppdragsarkeologin
Aktuell statistik över uppdragsarkeologin
Årets statistikrapport över uppdragsarkeologiska beslut fattade av länsstyrelserna enligt 2 kap. 11-14 §§ KML har nu publicerats och finns tillgänglig digitalt. Varje år fattar länsstyrelserna mellan 1100 och 1400 beslut med krav på uppdragsarkeologiska insatser enligt 2 kap. 11 – 14 §§ kulturmiljölagen (KML). I föreliggande rapport redovisas statistik över de beslut som länsstyrelserna fattade 2022. - Synpunkter på regeringens forskningspolitik
Synpunkter på regeringens forskningspolitik
Riksantikvarieämbetet identifierar nedan två samhällsutmaningar där resultat från kulturarvsforskning tydligt kan nyttiggöras för att hjälpa till att åtgärda problemen och samtidigt flytta fram Sveriges position i det internationella forskningslandskapet. Dessa områden är dels det instabila säkerhetsläget, dels de akuta klimatförändringarna och deras konsekvenser. Riksantikvarieämbetet föreslår härmed en rad forskningsstärkande insatser i syfte att bidra till att åtgärda problemen. - Yttrande om ansökan om tillstånd enligt lagen (1992:1140) om Sveriges ekonomiska zon för uppförande och drift av Vindpark Aurora i Egentliga Östersjön
Yttrande om ansökan om tillstånd enligt lagen (1992:1140) om Sveriges ekonomiska zon för uppförande och drift av Vindpark Aurora i Egentliga Östersjön
Riksantikvarieämbetet avstyrker ansökan om tillstånd att uppföra och driva Vindpark Aurora. Riksantikvarieämbetet anser att det inte är visat att lokaliseringen är lämplig med hänsyn taget till förekommande påverkan på kulturmiljöerna. Riksantikvarieämbetet anser vidare att konsekvenserna för och skadorna på nedan visade värden är sådana att de bör anses utgöra väsentliga skador på kulturmiljövårdens intressen. - Remiss av betänkandet EU:s vapendirektiv
Remiss av betänkandet EU:s vapendirektiv –genomförande av 2017 års ändringsdirektiv på miniminivå (SOU 2022:62)
Riksantikvarieämbetet tillstyrker utredningens förslag om nationell reglering gällande märkningskrav för historiskt värdefulla vapen förutsatt att särskilda skäl bedöms utifrån de kriterier som Riksantikvarieämbetet förordar i detta yttrande. Riksantikvarieämbetet tillstyrker vidare utredningens förslag om övergångsbestämmelser att märkningen inte ska gälla för redan upprättade samlingar. I övrigt har Riksantikvarieämbetet inga synpunkter på förslagen. - Riksantikvarieämbetets yttrande över betänkande kreativa Sverige!
Yttrande över betänkande Kreativa Sverige! Nationell strategi för främjande av hållbar utveckling för företag i kulturella och kreativa branscher (SOU 2022:44)
Riksantikvarieämbetet tillstyrker det förslag som lämnas i betänkandet, men vill samtidigt framhålla vissa tveksamheter i utredningens slutsatser i de delar som avser prioriteringen ”Tydligt tvärpolitiskt ansvar för kunskap, synergier och samverkan”. - Remiss av promemorian Förtydligande av bemyndigande att meddela föreskrifter om anmälan för samråd. Riksantikvarieämbetets yttrande över förslagen i promemorian M2022/01430
Riksantikvarieämbetet avstyrker promemorians förslag till ändring i 7 § förordningen (1998:904)
om anmälan för samråd vad gäller införandet av rekvisitet igenkännbar. Det saknas lagstöd för att ytterligare begränsa föreskriftsrätten för länsstyrelserna och Skogsstyrelsen till ”igenkännbar” naturmiljö. - Yttrande över Säker och kostnadseffektiv it-drift – förslag till varaktiga former för samordnad statlig it-drift. Yttrande över (SOU 2021:97).
Riksantikvarieämbetet tillstyrker utredningens förslag. Riksantikvarieämbetet anser emellertid att Riksarkivet borde vara en av de utpekade expertmyndigheterna utifrån deras uppdrag att ge ut föreskrifter och allmänna råd till statliga myndigheter för exempelvis digitalt bevarande och gallring. Mars 2022. - Remiss om promemorian ”Insatser på plan och byggområdet med anledning av invasionen av Ukraina”: Remiss om promemorian Insatser på plan- och byggområdet med anledning av invasionen av Ukraina, Fi2022/00934 Fi2022/0093
Regeringens möjlighet att begränsa bygglovsplikten ska inte gälla för de byggnader och områden som omfattas av 8 kap. 13 § plan- och bygglagen (2010:900). Undantagen från bestämmelserna i plan- och bygglagen påverkar inte räckvidden av annan lagstiftning. Riksantikvarieämbetet vill erinra om att detta även gäller i förhållande till bestämmelserna om fornlämningar, byggnadsminnen m.m. och förekommande tillståndsplikt enligt kulturmiljölagen. - Yttrande över Återstartsutredningens betänkande ”Från kris till kraft – återstart för kulturen”: Från Kris till kraft – återstart för kulturen, SOU 2021:77.
Riksantikvarieämbetet ställer sig positivt till stora delar av utredningen “Från kris till kraft – återstart för kulturen” som överlämnades till regeringen i oktober 2021. I myndighetens remissvar är det i synnerhet den föreslagna storsatsningen på en digitalisering av kulturarvet som är det viktigaste och mest välkomna inslaget. - Yttrande angående Riksantikvarieämbetets bedömning av de kulturhistoriska värdena knutna till Kobergs fideikommiss
Riksantikvarieämbetets bedömning av de kulturhistoriska värdena knutna till Kobergs fideikommiss.
Riksantikvarieämbetets samlade bedömning är att Kobergs gods med slottet samt omfattande övrig bebyggelse inom fideikommisset, omgivande park och skogs och jordbruksegendom samt lösöressamling, besitter synnerligen höga kulturhistoriska värden som även fortsatt bör hållas samlade. Vidare finns andra allmänna intressen kopplade till Kobergs fideikommiss som handlar om bland annat friluftsliv och naturvärden, vilka bör beaktas. Oktober 2021. - Remiss av betänkande Immunitet för utställningsföremål (SOU 2021:28)
Riksantikvarieämbetets yttrande över betänkandet (SOU 2021:28))
Riksantikvarieämbetet tillstyrker utredningens förslag till en ny lag om immunitet för utställningsföremål och att Riksantikvarieämbetet ska pröva ansökningar enligt lagen. Riksantikvarieämbetet delar emellertid inte utredningens bedömning om att kostnaderna kan hanteras inom myndighetens befintliga anslag utan anser att ansökningsförfarandet bör finansieras genom en avgift. Mot bakgrund av komplexiteten i förslagen föreslår Riksantikvarieämbetet att de föreslagna bestämmelserna träder i kraft först den 1 januari 2023. Augusti 2021. - Remiss av betänkande Havet och människan (SOU 2020:83)
Riksantikvarieämbetets yttrande över betänkandet (SOU 2020:83)
Kulturmiljöperspektivet saknas i betänkandet. Miljömålsberedningen har både förbisett att kulturmiljöarbetet är en del i havsmiljöarbetet och missförstått att det inbegriper flera myndigheter och organisationer med olika roller. Det framgår inte heller att miljökvalitetsmålet Hav i balans och ekosystemansatsen inbegriper havets, skärgårdens och kustens kulturmiljöer. Detta är en stor brist.
Riksantikvarieämbetet avstyrker förslaget om ändring i förordningen (2014:1585) med instruktion för Riksantikvarieämbetet. Riksantikvarieämbetet avstyrker förslaget att miljökvalitetsmålet Hav i balans ska ha enbart tre preciseringar, eftersom det innebär att preciseringarna om kulturmiljöer avvecklas. Maj 2021. - Samråd om vattenförvaltning 2021–2027
Riksantikvarieämbetets yttrande om Vattenmyndigheternas samråd om vattenförvaltning 2021–2027.
Riksantikvarieämbetet lämnar synpunkter främst på vattenförvaltningens normsättning och administrativa åtgärder. Normerna bör uppdateras avseende kraftigt modifierade vatten (KMV) och mindre stränga krav (MSK) innefattande kulturmiljö, och det även löpande under förvaltningscykeln. Det finns stor risk att kulturmiljöfrågorna inte beaktas i tillräcklig omfattning i länsstyrelsernas hantering. Konsekvenserna för kulturmiljö, för de miljöer som ligger utan för den nationella planen för omprövning av vattenkraft och som kommer att omfattas av länsstyrelsernas tillsyn, är inte tillräckligt belysta i miljökonsekvensbeskrivningen . April 2021. - Synpunkter på sakråd kring den gemensamma jordbrukspolitiken efter 2023
Skrivelse till Näringsdepartementet: Synpunkter på sakråd kring den gemensamma jordbrukspolitiken efter 2023
Riksantikvarieämbetet deltog vid Näringsdepartementets sakråd den 20 april 2021 om den gemensamma jordbrukspolitiken efter 2023. Genom denna skrivelse önskar Riksantikvarieämbetet komplettera med skriftliga synpunkter på de tre frågeställningar som skickades ut i samband med inbjudan. Maj 2021
- Remiss av betänkandet stärkt äganderätt, flexibla skyddsformer och naturvård i skogen (SOU 2020:73)
Riksantikvarieämbetets yttrande över betänkandet (SOU2020:73), april 2021.
Av utredningens direktiv framgår att utredaren ska föreslå hur incitament kan skapas för både ett hållbart skogsbruk och för en förbättrad legitimitet för den förda skogs- och miljöpolitiken, samt föreslå hur ett långsiktigt skydd av skogens miljövärden ska säkerställas i det fjällnära området. - Bygg och bo till lägre kostnad – förslag till bättre konkurrens i bostadsbyggandet, SOU 2020:75
Riksantikvarieämbetets yttrande över betänkandet SOU 2020:75, april 2021. Riksantikvarieämbetet yttrar sig om de delar av utredningen som syftar till att främja ett ökat byggande av seriebyggda hus eftersom de bedöms påverka kulturmiljön och kulturvärden. - Yttrande angående överklagan av Länsstyrelsens i Gotlands beslut om upphävande av rivningslov Atterdag 6, Visby
Riksantikvarieämbetets yttrande inför Boverkets remiss till Regeringskansliet. Remissen gäller upphävande av rivningslov vid fastighet Atterdag 6, Visby. oktober, 2019.