Kullerstensgata omgiven av gamla röda och gula träkåkar. På väggen en skylt om Örtagård.
Gamla Linköping. Foto: (CC BY)

Arrangera Kulturarvsdagen

Varje år, tre dagar i september, är det dags för evenemanget Kulturarvsdagen i Sverige. Alla som kan bidra med lokala eller digitala arrangemang, där kulturarv och kulturmiljöer står i fokus och allmänheten bjuds in är välkomna att medverka – såväl kulturarvsaktörer som privatpersoner.

Den nationella temadagen, Kulturarvsdagen, äger alltid rum den andra söndagen i september, men som vanligt går det lika bra att delta med aktiviteter fredag och lördag samma helg, för att så många besökare som möjligt får tillfälle att uppleva kulturarvet. 

Årets evenemang genomförs den 12–14 september. Då är alla som vill välkomna att arrangera lokala eller digitala aktiviteter med koppling till kulturarv och kulturmiljöer och årets tema, till exempel vandringar, visningar, smakprov, hantverk, utställningar, prova-på, tävlingar, musikunderhållning och inte minst aktiviteter för barn i alla åldrar. Ni väljer själva om ni vill delta en, två eller tre dagar.

Det är gratis att vara med som arrangör. Såväl företag och organisationer som privatpersoner kan medverka. Sprid gärna inbjudan för arrangörer till de som du vill samverka med, eller tipsa andra aktörer som du tror är intresserade.

Förra året deltog 317 arrangemang runt om i landet med nära 68 000 besökare. Arrangemangen genomfördes
av hembygdsföreningar, museer och andra organisationer samt kulturhistoriskt intresserade privatpersoner.

Ska locka allmänheten att uppleva kulturarvet

Arrangemangen ska vara gratis att besöka, och öppet för allmänheten, eftersom syftet med Kulturarvsdagen är att locka nya besökare och bidra till att skapa förståelse och intresse för kulturarv och kulturmiljöer. Det är förstås tillåtet att uppmana besökarna att ge ett frivilligt bidrag till aktiviteten. Ordinarie entréavgifter, samt tillkommande kostnader för material, vid exempelvis prova-på-aktiviteter i programmet får dock tas ut.

Tänk även på barnen

Vi uppmuntrar särskilt att arrangera aktiviteter som riktar sig till barn och ungdomar. Låt barnen upptäcka det fantastiska kulturarvet i Sverige och inspireras av historien för att kunna påverka kulturmiljön, såväl i dag som i framtiden. Tänk också särskilt på tillgängligheten, såväl för barn som för vuxna – alla har inte möjlighet att delta på lika villkor.

Tema 2025: ”Kulturarv och bebyggelse”.

Årets tema ”Kulturarv och byggnader” erbjuder en möjlighet för arrangörer att lyfta fram och besökare att ta del av den rika byggnadskultur som format Sverige. I år är det dessutom 50 årsjubileum av det
Europeiska byggnadsvårdsåret. Var med och berika era platser och händelser med egna berättelser, till exempel om byggnadsvård, hantverk och de människor som varit med och byggt landet.

Logo för Byggnadsvårdsåret. Vit cirkelformad stämpelliknande logo på orange bakgrund med årtalen 1975 och 2025, och i mitten ligger siluetter av olika byggnader.
I år, 2025, är det 50 årsjubileum av det Europeiska byggnadsvårdsåret. Det uppmärksammar vi lite extra under året. Bland annat genom årets kulturarvsdagar, den 12-14 september, med temat ”Kulturarv och byggnader”. Kulturarvsdagen erbjuder en möjlighet för besökare att ta del av den rika byggnadskultur som format Sverige. Upptäck de lokala arrangemangen och ta del av berättelserna om till exempel byggnadsvård, hantverk och de människor som varit med och byggt landet. Foto: (CC0)

Så går anmälan till

För att delta fyller du i beskrivning, program, hålltider och kontaktuppgifter i vårt anmälningsformulär. Vi granskar sedan alla anmälningar och publicerar dem efterhand som de kommer in på  landskapssidan på webbplatsen. Anmälningsformuläret öppnar i maj.

Om du vill att ditt arrangemang ska synas på landskapssidan under sommaren behöver vi ha din anmälan senast under juni månad. Vi tar även emot senare efteranmälningar, dessa publiceras dock först i   augusti. Så var gärna ute i god tid!

Som stöd för att marknadsföra ditt arrangemang  finns även en gemensam logotyp, mallar och en del andra tips. Marknadsföringsmaterialet uppdateras efterhand inför evenemanget varje år.

När du vill veta mer

Evenemanget är en del av de europeiska kulturarvsdagarna, European Heritage Days (EHD). Fler tips finns även att ta del av på nyhetssidan på den gemensamma europeiska webbplatsen, europeanheritagedays.com