Material och marknadsföring
Riksantikvarieämbetet stödjer alla arrangörer som deltar vid Kulturarvsdagen med marknadsföringsmaterial såsom affischer och nyhetstips som går att ladda ner från vår webbplats. Vi gör även centrala och regionala pressutskick som brukar ha god spridning. Den övriga lokala marknadsföringen gör ni själva. Riksantikvarieämbetet annonserar inte i lokalpress.
Marknadsföring
Riksantikvarieämbetet står för övergripande marknadsföring av Kulturarvsdagen genom:
- Webbplatsen: På den gemensamma webbplatsen för Kulturarvsdagen, raa.se/kulturarvsdagen, presenteras alla arrangemang som deltar.
- Pressmeddelande: Vi skickar ut ett gemensamt pressmeddelande om när temadagen är, ungefär en vecka innan evenemanget Kulturarvsdagen går av stapeln. Dessutom skickar vi regionala utskick av pressmeddelandet med några exempel på arrangemang i området.
- Annonsering: Vi marknadsför temadagen och den gemensamma webbplatsen för Kulturarvsdagen i utvald nationell media samt i våra egna och våra samarbetspartners olika kanaler, såsom nyhetsbrev, artiklar och sociala medier. Se exempel på annons för 2024 här
- På Riksantikvarieämbetets Facebook görs även en egen evenemangssida för Kulturarvsdagen. Gör gärna inlägg och tipsa om ert arrangemang där!
Lokal marknadsföring – tips
Den lokala marknadsföringen svarar du som arrangör själv för. Här hittar du några tips för er egen marknadsföring:
- Evenemangskalendarier: Att anmäla ert arrangemang med dagens aktiviteter till olika evenemangskalendarier är ett bra sätt att nå besökare men också lokalmedia som vill hitta intressanta aktiviteter att göra inslag om kring det som händer i närområdet.
- Tipsa lokalpress/lokalradio: Gör gärna ett eget pressmeddelande eller mejla tipsen direkt till lokala journalister. Även om Riksantikvarieämbetet skickar ut ett övergripande pressmeddelande så kan ni göra ett eget om just er aktivitet. En enkel mall för hur du kan skriva ett eget pressmeddelande finns att ladda ner här nedan.
- Sociala medier har stor spridning: Tagga alltid inlägg med #kulturarvsdagen. Då kan vi även följa upp statistik på inlägg och artiklar på till exempel Twitter och Instagram.
- Affischera: Att sätta upp egna affischer är ett annat exempel på hur du kan berätta om vad som händer på Kulturarvsdagen hos just er. Gör en egen eller använd affischmallen nedan och fyll i vad som sker.
- Annonsera i lokaltidningar: Har du en budget för att annonsera i lokalpress kan det vara ett bra alternativ.
Du kan ladda ner årets affisch och temabild, den gemensamma logotypen för de europeiska kulturarvsdagarna samt en ny liten illustration som symboliserar årets tema nederst på denna sida. Där finns också en enkel mall för vad man kan skriva i ett pressmeddelande eller nyhetstips till kalendarier etc.
Glöm inte att hänvisa till den gemensamma webbadressen raa.se/kulturarvsdagen, när du tar fram eget material.
Uppföljning och utvärdering
Efter Kulturarvsdagen skickas en utvärdering via ett webbformulär till kontaktpersonen för det lokala arrangemanget. Den innehåller till exempel frågor om antal deltagare, er tillgänglighet, hur ni marknadsfört er lokalt och vad deltagarna tyckte om arrangemanget och så vidare.
Till er hjälp finns då en mycket enkel enkät som ni kan dela ut till besökare, såvida ni inte gör en egen. Med den har ni ett bra underlag inför utvärderingen som vi skickar till er några dagar efter genomfört evenemang. (Ni ska alltså inte skicka in besökarnas enkäter till oss.)
Ladda ned enkäten till besökare (2024, pdf)
Mallar och bilder
Marknadsföringsmaterialet för årets tema publiceras här efter hand från och med maj månad, se beskrivningar och länkar nederst på sidan.
Har du inte skickat in din anmälan ? Läs mer om hur du anmäler ett arrangemang.