Två flickor står med ryggen till och kikar in genom glasrutor i ett arkiv. Bakom rutorna är en bild av en man projicerad på väggen.
Seminarieserien Kulturarv i skolan bidrar till bättre samverkan mellan kulturarvsinstitutioner och skolan. Genom att gå via lärarna och hjälpa dem med material har aktörerna större möjlighet att nå ut. Foto: (CC BY)

Aktuellt – seminarieserien ”Kulturarv i skolan”

Hur kan arkiv, museer och världsarv bli bättre på att möta skolans behov? Det är temat för Riksantikvarieämbetets digitala seminarieserie för dig som arbetar med skolan.

Seminarieserien syftar till att stärka kulturarvsinstitutioners förmåga att bättre svara upp mot skolans behov och förutsättningar. Fokus är att lyfta fram framgångsrika och hållbara lösningar som utnyttjar digitaliseringen. Vi är också intresserade av olika former av samarbeten där flera partners gått samman för att lösa gemensamma uppdrag.

Utgångspunkten är ett regeringsuppdrag 2017-2020 och den rapport som publicerades: Skolan och kulturarvet. Seminarierna knyter an till förändringsbehov som vi identifierade. Dessa behov kan sammanfattas med

  • att nå ut
  • att arbeta tätt tillsammans med skolan
  • stödjande strukturer.

Seminarier våren 2024

Nu kan du anmäla dig till vårens seminarier. Fyll i dina uppgifter under rubriken ”Anmälan nedan”. Liksom tidigare sänder vi måndagar kl 15.15 via Zoom. (Ny i Zoom? Läs mer under Att tänka på under mötet.)

Teknik är ett eget skolämne i grundskolan sedan 2017 och omfattas av 200 undervisningstimmar. Museisamlingar innehåller exempel på många olika typer av tekniska lösningar. Hur kan museer  och andra kulturarvsaktörer hjälpa lärare i  teknikundervisningen? Kan tema teknik på museet vara ett attraktivt utbud för skolan?

Möt Claes Klasander från CETIS, en centrumbildning som arbetar aktivt för att utveckla inspirations- och undervisningsmaterial för tekniklärare, och Daniel Davies från  Pythagoras, en tändkulemotorfabrik som idag är industrimuseum och som erbjuder läroplansförankrad verksamhet för skolan.

Att nå ut är en utmaning för många, kanske de flesta, museer och arkiv. Temat har återkommit i våra seminarier genom åren med exempel på digitala lösningar, samarbeten, informationsvägar och lånelådor. I det här seminariet lyssnar vi till medarbetare på tre museer som når skolor på avstånd genom att göra fysiska besök på plats:

Jamtli, Länsmuseet Gävleborg och Örebro läns museum.

Vilka fördelar och nackdelar har det att besöka elever och lärare i deras vardag? Hur bär man sig åt när man ska ut på ”skolturné”?

Kommande seminarier

Vi planerar för fler seminarier. Vik datumen redan nu. Då tittar vi bland annat på vad den nya läroplanen för gymnasieskolan betyder.  Kanske gör vi något om att utvärdera sin verksamhet?

Har du något du själv vill bidra med? Eller förslag på vad framtida seminarier ska handla om? Kontakta oss gärna med idéer! Se Kontakt på sidan.

Du kan redan nu anmäla dig även för dessa seminarier.

Program kommer senare.

Program kommer senare.

Programmet fylls på efterhand.

Anmälan

Fyll i dina uppgifter här. Glöm inte att notera i din almanacka vilka datum du anmäler dig till. Du får också ett bekräftelsemejl att din anmälan gått fram.

Fält markerade med asterisk (*) är obligatoriska.

  • Välj ett eller flera tillfällen.
  • Fyll i din e-postadress för att få möteslänken:
  • Personuppgifter (GDPR):

    I samband med att du skickar in din anmälan samlar vi in och behandlar vissa personuppgifter. Som användare har du rätt att få veta vilka av dina personuppgifter som Riksantikvarieämbetet behandlar. Mer information finns på: www.raa.se/gdpr.

Genomförda seminarier 2024

Här kommer vi efterhand att lägga upp information och länkar från årets sända seminarier.