Grön bakgrund med vitt nätverk på, text/logotyp för Digitala museilyftet
Digitala museilyftet är ett kompetensutvecklingsprojekt inom digitalisering för museer Foto: (CC BY)

Vanliga frågor om Digitala museilyftet

Här har vi samlat några frågor och svar om Riksantikvarieämbetets utbildningspaket för museer.

Digitala museilyftet är ett kompetensutvecklingsprojekt inom digitalisering som riktar sig brett till samtliga museianställda på centralmuseerna i Stockholm. Det omfattar tre olika utbildningar: Ledarskapsutbildning,  Basutbildning och Spetsutbildning. På sikt kommer utbildningarna spridas nationellt för alla att ta del av.

När startar utbildningarna?

Ledarskapsutbildningen startar 8 april 2024, Basutbildningen lanseras i september 2024 och Spetsutbildningen våren 2025.

Vilka får gå utbildningarna?

Museianställda på centralmuseerna i Stockholm, Moderna museet, Nationalmuseum, Naturhistoriska riksmuseet, Nordiska museet, Statens centrum för arkitektur och Design, Statens försvarshistoriska museum, Statens historiska museer, Statens maritima och transporthistoriska museer, Statens museer för världskultur, Statens musikverk, Stiftelsen Skansen samt Stiftelsen Tekniska museet. Dessa museer har skrivit på en avsiktsförklaring att delta i utbildningarna.

Avgränsningen till Stockholm beror på att finansieringen från Europeiska socialfonden (ESF) är en utlysning för kompetensutveckling på regional nivå. Utbildningarna kommer på sikt spridas nationellt under öppen licens.

Varför får bara Stockholms centralmuseer delta?

För att finansiera projektet Digitala museilyftet ansökte Riksantikvarieämbetet om stöd från Europeiska socialfonden (ESF) via en utlysning för kompetensutveckling i region Stockholm. Som en regional kompetensutveckling måste projektet avgränsa sig till en region. Motsvarande utlysningar för nationell nivå fanns inte att ansöka. Centralmuseernas digitaliseringsråd i Stockholm medverkade i att ta fram underlag och ansökan, varför projektet riktar sig till Stockholms region. Utbildningarna kommer på sikt spridas nationellt under öppen licens så att alla som vill kan ta del av kurspaketen.

När kommer utbildningarna spridas nationellt?

När utbildningarna kan spridas nationellt är ännu inte beslutat, men vi strävar efter att möjliggöra detta så snart det är praktiskt möjligt.

När kan jag anmäla mig till utbildningarna?

Centralmuseerna tillhandahåller deltagarlistor till varje utbildning och inbjudan skickas därefter ut via e-post till alla berörda deltagare. När du fått din inbjudan finns information om hur du anmäler dig.

Jag har gått ledarskapsutbildningen, behöver jag även gå basutbildningen?

Ja, det är viktigt att även chefer går basutbildningen för att skapa en gemensam förståelse och grund för digitaliseringsarbetet i hela organisationen.

Jag skall gå spetsutbildningen, behöver jag även gå basutbildningen?

Ja, vi rekommenderar att alla tar del av basutbildningen för att skapa en gemensam förståelse och grund för digitaliseringsarbetet i hela organisationen.

Vilken form och längd har utbildningarna?

Alla tre utbildningar kommer innefatta digitala kurser som genomförs på en digital lärplattform som är flexibla att gå när det passar dig.

Ledarskapsutbildningen omfattar totalt 11 timmar och inleds med en heldagsutbildning på Tekniska museet 8 april 2024. Basutbildningen är en helt digital utbildning om 8 timmar och lanseras hösten 2024. Spetsutbildningen lanseras våren 2025 på totalt cirka 16 timmar fördelat på seminarier, workshops och digitala kurser.

På vilka språk finns utbildningen?

I första hand kommer utbildningarna på svenska.

Kostar utbildningen?

Utbildningarna är avgiftsfria.

Kan jag anmäla mitt intresse för att ta del utbildningarna när de sprids nationellt?

Anmäl dig gärna till Riksantikvarieämbetets nyhetsbrev för museer för att hålla dig uppdaterad om Digitala museilyftets utbildningar och när de släpps nationellt.