Utställning av föremål på scenkonstmuseet, i olika färgade lådor. Nedanför en digital interaktiv display.
Hur långt har den digitala omställningen kommit sedan 2018? Svaren finns i en ny rapport från Riksantikvarieämbetet. Bilden är från Scenkonstmuseet, där en digital interaktiv display bidrar till upplevelsen av föremålen. Foto: (CC BY)

Analys av museernas digitala förmedling 2023/2024

Riksantikvarieämbetet genomförde 2023–2024 en undersökning av hur svenska museer förmedlar samlingar, utställningar och annat innehåll med hjälp av digitala metoder. Museerna gavs även möjlighet att lyfta fram behov av stöd i sitt fortsatta arbete.

En anonymiserad enkät skickades ut till Sveriges museer och svar inkom från personal vid museer i samtliga län. De svarande representerar en bredd av olika yrkesroller som på olika sätt arbetar med eller ansvarar för digital förmedling. De arbetar vid allt från ideella museer med enstaka anställda och volontärer, till statliga museer med hundratals medarbetare. Fördjupande intervjuer genomfördes med personal vid sju museer samt ett forskningsinstitut.

Undersökningen är en uppföljning av en motsvarande insats som genomfördes 2017–2018 i samband med att Riksantikvarieämbetet fick ett utökat museiuppdrag.

Resultat

Både små och stora museer arbetar alltmer med att tillgängliggöra sina samlingar och övriga verksamheter online. Webbsidor och sociala medier används av de allra flesta och särskilt för små museer är sociala medier de främsta kanalerna för att nå ut till allmänheten utanför museets väggar.

Att nå ut till allmänheten oavsett var de befinner sig anges av de flesta som ett syfte med att tillgängliggöra museets innehåll digitalt, men att locka besökare till det fysiska museet anses nästan lika viktigt. Medan de mindre museerna i första hand prioriterar sina fysiska besökare tenderar de större museerna att i högre grad jämställa fysiska och digitala besökare.

Få anger att allmänhetens återanvändning av och medskapande inom det digitala kulturarvet är primärt syfte för tillgängliggörandet.

Utvecklingen av det digitala går snabbt och många museer efterfrågar forum för samarbete och utbyte av erfarenheter. Kompetens inom digitalt kulturarv och digital förmedling finns i dagsläget ofta bara hos ett fåtal personer inom organisationen, och saknas ofta helt vid små museer.

Även de stora museerna ser ett stort behov av att dela erfarenheter och resurser för att fortsätta driva på utvecklingen av digital förmedling. Tydligare gemensamma riktlinjer om vad som är god praktik inom digitaliserat kulturarv är i hög grad efterfrågat.

När du vill veta mer

Ladda ned och läs rapporten: Museers digitala förmedling: nulägesanalys 2023–2024

Läs sammanfattningen av presentationen om rapporten ”Museers digitala förmedling 2023–2024”

Läs mer om undersökningen och resultatet från 2018.

En inplastad gul lapp med QR kod på en 10,5 cm Haubits M/1939. Det är höst, mulet, fuktigt och man anar gulnade och bruna löv på björkar och sälg i bakgrunden.
Digital förmedling genom QR-kod, som länkar till fördjupad information på Kalixlinjens museums hemsida. Foto: Viktor Lindbäck (CC BY)