Museum Next dag 2 – Museums, Communities, & Civic Engagement
Vad handlade punkten om?
Suhaly Bautista-Carolina, Metropolitan Museum of Art, bjöd in till ett samtal om vikten av omsorg om människan; om att bygga, ge näring åt och vidmakthålla relationer med lokalsamhället, och behovet av en nyordning inom museerna för att få en förändring till stånd.
Vem är innehållet relevant för?
Alla som intresserar sig för frågor kring museernas roll i samhället.
Vad var det viktigaste i innehållet?
- Museer är traditionell fokuserade på att ta hand om föremål – men behöver idag bry sig lika mycket om att ta hand om människor
- Man behöver inte uppfinna hjulet – det finns många organisationer som redan arbetat upp metoder för att ta hand om, hjälpa och arbeta nära människor. Lär av dem – Släpp in dem!
- Flytta ut och knyt an till det som händer utanför museets väggar.
- Museer kommer aldrig att leda samhällsförändring, men kan hjälpa till.
- Museernas interna arbetskultur, intendenters och kuratorers egen historia, speglas i deras förhållningssätt till sina målgrupper.
- Museerna och arkiv behöver göra upp med sin egen historia och frigöra sig från sina gamla strukturer.
Var det några särskilda frågor och utmaningar som dök upp under programpunkten, exempelvis i chatten?
Ur chatten:
””Who is it for” is important — both for the audience, but also the person/persons who have been fighting to have ‘their‘ history is a fine line.”
”A lot of Scottish Museums utilise buildings that have been estates/plantations and have a history rooted in slavery – how can they respectively acknowledge that with their programmes whilst pushing forward with other exhibits, and being progressive. Any advice?”
”Museums need to recognise they can be providers of care and talk about themselves as such. This can transform how people view and use museums.”
”Thank you, thank you for this conversation! Vulnerability and self-reflection really should be a part of the curatorial practice and programming.”
”How do we create a culture where kindness and care are qualities we value in leaders? They seem very important to me, but they are not often values or qualities you see in role descriptions for leadership roles.”
”Is digital, with its democratizing tendency, a good opportunity to incentivize the centering of care in museums?”