Museum Next dag 4 – Design Meaningful Online Experiences
Vad handlade punkten om:
Att skapa innehåll och upplevelser som står på egna ben via digitala medier. Det vill säga sådant som inte står i behov av en relation till ett fysiskt besök vid exempelvis ett fysiskt museum.
Vem är innehållet relevant för?
Alla som skapar innehåll för museer.
Vad var det viktigaste?
- Många museer inledde med att göra sin egen byggnad / utställning i exempelvis 3D-foto. För besökaren var det inte ett särskilt attraktivt eller intressant sätt att uppleva ett museum.
- Efter detta följde en diskussion om vad ett museum egentligen är, förutom själva byggnaden.
- ”A museum is an entity that facilitates meaningful interactions between people and collections”
- Presentationen hade med en film som var otroligt sevärd: 5 minute meditation: Lake Keitele
- Börja inte med att fundera över vilken plattform du skall använda och börja istället med vilket mål och vilken målgrupp du har.
- GOALS -> AUDIENCE -> TOPIC -> PLATFORM -> FORMAT
Var något bra sagt?
”As a museum you don’t have to invent everything yourself – combine and use platforms already out there!” – Wouter van der Horst, Museum Educator & Media Technologist
Något från chatten?
Flera stack iväg för att spela Escape from The Ballantine House, ett escape room från The Newark Museum of Art. Det borde vi nog testa: https://www.newarkmuseumart.org/escape-ballantine-house
Var läsa mer?
Vi fick ett exempel på hur Rijksmuseum hade gjort ett projekt för att engagera en yngre målgrupp (främst unga män) och skapa en koppling till konst. Projektet blev en Youtubeserie ”Is this art”.
De utvecklade sedan konceptet och skapade serien RijksCreative i form av tutorials om konst.