Planering av arbetet
Planering är av avgörande betydelse för att uppnå ett gott resultat vid framställning och publicering av 3D-modeller, samt för att kunna upprätta avtal med eventuella externa utförare. För att de färdiga modellerna skall bli begripliga, sök- och användbara, måste de i samband med publicering även åtföljas av beskrivande text, metadata och taggar, samt eventuella länkar till fördjupad information på andra platser. I planeringsarbetet ingår också insamling och sammanställning av information kring objektet.
Börja i liten skala
Börja i liten skala – med ett eller ett fåtal objekt. Utvärdera resultatet av publiceringen innan nästa objekt digitaliseras och publiceras.
Grundläggande frågeställningar
- Vad skall digitaliseras som 3D-modell, och varför?
- Vilken är den huvudsakliga målgruppen?
- Vilka resurser finns just nu, i form av finansiering, tid, kompetens, personal och teknisk utrustning?
- Kommer projektet att behöva externa resurser för att kunna genomföras?
- Hur ser tidsplanen ut, om externa ekonomiska resurser i form av projektmedel behövs? Ansöknings- och handläggningstider för projektmedel?
Förankring i organisationen
Har museet/institutionen någon övergripande vision, till vilken framställning och publicering av 3D-modeller kan kopplas? Vilken/vilka och hur?
Skapa som en del i planeringsarbetet,mätbara och realistiska mål för framställning och publicering av 3D-modeller utifrån denna/dessa vision/er.
Vad är den övergripande målsättningen med att skapa och publicera 3D-modeller?
- Bevarande: Är 3D-modellerna ett sätt att bevara föremål, byggnader, fornlämningar och miljöer som är utsatta för slitage och riskerar att snabbt förstöras av människor, klimat, med mera?
- Dokumentation, som en del i konserveringsarbete.
- Ökad tillgänglighet: Ökar 3D-modellerna tillgängligheten till objekt som finns på svårtillgängliga platser, i magasin, med mera? Ökar 3D-modellerna tillgängligheten till utställningar, byggnader och miljöer för personer med olika former av funktionsnedsättningar?
- Ersätta eller komplettera fysiska objekt i samlingar, utställningar och extern verksamhet med digitala eller 3D-printade.
- Komplettera fysiska utställningar med digitala modeller på skärm (med möjlighet att visa till exempel olika byggnadsstadier, inre osynliga konstruktioner, ursprungligt utseende, med mera) och/eller som 3D-utskrifter.
- Hjälpmedel i pedagogisk verksamhet.
- Annat?
Målgrupper
- För vilka målgrupper skapas och publiceras 3D-modellerna?
- Vilka är målgruppernas behov? (Tillgänglighet, sökbarhet, utbildning, forskning, besiktning inför in- och utlån osv.)
- Vilka skall ha tillgång till 3D-modellerna? Nu och i framtiden?
- Ska andra fritt kunna ladda ner, skriva ut, bearbeta och återanvända modellerna (även kommersiellt) i till exempel VR- och AR-applikationer?
Frågor som kan vara till hjälp i både urvals- och utvärderingsarbete:
- För vem och varför görs publiceringen av 3D-modeller?
- Når vi ut till målgruppen/målgrupperna via de kanaler vi väljer för publicering och informationsspridning?
- Upplever målgruppen/målgrupperna de 3D-modeller vi valt att publicera som relevanta?
Finansiering
Hur skall 3D-digitaliseringen finansieras?
- Vilka ekonomiska resurser finns redan?
Kostnader att ta med i beräkningen:
- Teknisk utrustning, till exempel kamera och belysning för fotogrammetri, samt dator och mjukvara för 3D-rendering, om modellerna skall framställas internt.
- Fortbildning för personal som skall arbeta med 3D-modeller.
- Arbetstid – internt och/eller externt för framställning och publicering av 3D-modeller.
- Arbetstid internt för att framställa, publicera och uppdatera information tillsammans med aktuella 3D-modeller.
- Långsiktigt underhåll och uppdatering, lagring, backup och migrering av data.
Tidsplan
- Sätt en tidsplan, med tydliga mål och avslutningsdatum för varje delmål.
- När skall hela projektet vara avslutat?
- Avsätt tid för utvärdering
Projektets arbetsuppgifter och utförare
- Identifiera behovet av arbetskraft i projektet, och vem/vilka som skall utföra de olika arbetsuppgifterna.
- Finns kompetensen internt, eller kommer externa specialister att behöva anlitas för någon del av projektets genomförande?
Arbetsuppgifter och utförare
- Projektledare.
- Fotograf (fotogrammetri).
- Utförare av skanning (laserskanning).
- Publicering på den egna webben och externa plattformar.
- Framställning av informationstexter för publicering och arkivering.
- Bildbehandling, rendering och 3D-modellering.
- Anpassning av 3D-modellerna för användning i till exempel utställningar, pedagogisk verksamhet, guidning, VR- och AR-applikationer.
Teknisk utrustning, hårdvara och mjukvara
Framställning av 3D-modeller i dess enklaste form kan, genom tekniken fotogrammetri, genomföras med samma typ av utrustning som för föremålsfotografering: digital systemkamera, stativ, lampor och ljustält, kompletterad med dator och mjukvara för rendering av 3D-modeller.
- Kommer arbetet med 3D-digitalisering att genomföras fortlöpande, så att det finns behov av komplett utrustning på plats?
- Eller kommer arbetet att genomföras av externa experter med tillgång till egen utrustning?
- Vilken utrustning finns redan?
- Vad, om något, behöver köpas in? Finns utrymme i budgeten eller måste extra medel sökas?
- Kan utrustning hyras eller lånas in?
Utrustning för arbete med 3D-modeller
- Fotoutrustning / skanner.
- Dator och mjukvara.
- Backup och lagring.
- Medier för visning av modeller i utställningar, pedagogisk verksamhet, med mera.
Publicering och tillgänglighet
Var kommer den färdiga 3D-modellen att publiceras?
- Egen webb
- Sketchfab
- Wikimedia Commons
- Sociala medier
- Ksamsök
- Övriga plattformar?
- Vem ansvarar för att 3D-modellen publiceras tillsammans med relevant information och metadata?
- Hur sprids och tillgängliggörs denna information?
- Vem ska ansvara för långsiktigt underhåll och uppdatering av information, länkar, Wikipediaartiklar, kommunikation på sociala medier?
- Vem ska ansvara för att informera personal som ska använda 3D-modeller om mediets funktioner, användningsområden och möjligheter – som resurs i pedagogiskt arbete, guidning, utställningar, osv. ?