Tvärmedialt berättande
Tvärmedialt berättande innebär berättande över plattformsgränser, via olika medier. I centrum står alltid själva berättelsen. Oavsett teknik och tillämpningar.
Tvärmedialt berättande är ett brett och mångfacetterat område, som bäst förstås genom att studera dess praktiska tillämpningar.
Under våren 2021 genomförde Riksantikvarieämbetet en webbinarieserie och en digital berättarworkshop på temat Tvärmedialt och kreativt berättande, där deltagarna kunde ta del av ett brett urval exempel på tvärmedialt berättande.
Webbinarieserien
Tvärmedialt och kreativt berättande är en serie om totalt sex webbinarier och en webbaserad workshop, där svenska och internationella föredragshållare ger exempel på kreativt berättande genom digitala och immersiva medier. Hela vägen från småländska sägner till arkeologi i Minecraft.
Samtliga webbinarier spelades in, och finns nu tillgängliga i denna spellista:
Nedan finns sammanfattningar, samt länkar till de enskilda webbinarierna:
12/2 Sagobygden – Att berätta om det immateriella kulturarvet digitalt
Föredraget hålls av Ellen Sjömålen, berättarpedagog på Sagobygden. Under föredraget delar också lärare från Älmhults kommun med sig av sina erfarenheter.
- Om Sagobygden
- Elever från Muntligt Berättande på Ljungby Kulturskola berättar sagor ur sagosamlingen Gränslösa Sagor
- Om Skapande skola
- Sägenkarta från Institutet för språk och folkminnen
19/2 Transmedia Storytelling in Museums – Start applying transmedia storytelling techniques to your own organisation.
In this webinar, you’ll be introduced to the concept of transmedia storytelling, a strategy that has been successfully applied by brands and the entertainment industry. The three main pillars of transmedia storytelling – story, platforms and audience – will be explained resorting to several case studies. The goal of this webinar is for you to start applying transmedia storytelling techniques to your own organisation. (Språk: Engelska)
Medverkande: Soraia Ferreira, storytelling consultant and trainer.
- Artikel av Soraia Ferreira: Can you apply Transmedia Storytelling to Museums?
26/2 Mortonia – Minecraft as a creative and educational tool for storytelling in cultural heritage, digital history and archaeology
How a digital space can become its own storytelling device purely based around multiple individuals interacting with no oversight. (Språk: engelska)
Medverkande: Alex Harvey – a student of Historical Archaeology at the University of York, and the creator of the digital history project, ”Mortonia”
- Mortonia – Archaeology in blocks, del 1
- Mortonia – Archaeology in blocks, del 2
- Mortonia – Archaeology in blocks, del 3
- Gotland i Minecraft – Här hittar du Gotland som virtuell och spelbar värld för Minecraft
- Visby ringmur i Minecraft
- Medeltida Visby i Minecraft av Tilde i klass 5
- Klass 4 bygger Visby Domkyrka i Minecraft
- Fritids i Stånga lär sig hur samhället fungerar – genom Minecraft
- Erfarenheter från att använda Minecraft för att lära sig om historiska platser, kulturmiljöer och städer samt planer på att bygga ett spel baserat på 1600-talsmodellen av Göteborg, men även om dilemman med att använda spel i lärandesyfte:
12/3 Mobil, mikrofon och medeltid – Att filmatisera historien med enkla medel
Museipedagogerna Marie Jonasson Schmidt och Liselotte Öhrlig från Lödöse museum visar exempel på och berättar om hur man enkelt kan komma igång med att skapa och sprida egna filmer om historiska föremål och företeelser. Filmerna kan ses via Västarvets Youtubekanal.
19/3 Att ge liv åt en ruin
Lars Kruthof, guide vid Gotlands Museum, har samarbetat med Riksantikvarieämbetet kring det immersiva projektionsexperimentet i Helge Ands ruin 2020, och berättar om hur guiders kunskaper och erfarenheter kan omsättas och tolkas med immersiva digitala upplevelser.
26/3 Samverkan med högre utbildning
Andrea Nordwall från Institutionen för teknik och estetik på Blekinge tekniska högskola diskuterar hur samverkan kan fungera med högre utbildning, utifrån erfarenheter med praktik- och undersökningsbaserad utbildning. Finns det alternativ till praktik och exjobb, och hur kan olika aktörers behov matchas?