Nyheter, trender, fördjupning och opinion för museer. Få vår omvärldsbevakning direkt till din inkorg – prenumerera på nyhetsbrevet Museer & omvärld.

Delta i diskussionen – skriv för oss.

Svartvitt foto, till vänster en man med en filmkamera, till höger en kvinna med mikrofon, en man med ryggen åt kameran; två andra män.
porträtt på Mona Lisa

Vem gör de bästa digitala utställningarna?

KRÖNIKA. Vad händer med de digitala satsningarna när museerna öppnar igen? I sin krönika uttrycker Aron Ambrosiani, digital medieproducent på Nordiska museet i Stockholm, sin önskan att museernas webbsidor ska få fortsätta vara något mer än bara en informationstavla. Lär av goda exempel, anser han.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Fotografi taget uppifrån Anna Nordlander i svart blus och röd kavaj står på en konstgjord gräsmatta.

Detta kan museerna lära av Amazon

Vad kan museer lära sig av Amazon, som idag lanserade sin svenska hemsida? Standardiserad presentation och snabb service, menar Anna Nordlander, svensk expert på den amerikanska e-handelsjätten.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Maria Isaksson i vit tröja och mör kavaj står bakom en affärsdisk. I barkunden syns varor på hyllor i kylar.

Service på våra egna villkor

I sin strävan att komma närmare sina kunder har Pressbyrån under året lanserat sin första helt obemannade butik. ”Det är en stark trend i samhället”, säger Maria Isaksson affärsutvecklingschef på Pressbyrån.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Fotografi på Amer Mohammed

”Titta utanför din bransch”

Obemannade butiker med smarta kameror och betalning i mobilen är ett sätt att komma närmare kunderna. Självscanning i hemmiljö är ett annat. Amer Mohammed, chef för Coops enhet Digital, ser hur gränserna mellan digital och fysisk miljö upplöses.

Läs mer.

Lina Wennersten

lina.wennersten@raa.se