Nyheter, trender, fördjupning och opinion för museer. Få vår omvärldsbevakning direkt till din inkorg – prenumerera på nyhetsbrevet Museer & omvärld.

Delta i diskussionen – skriv för oss.

Svartvitt foto, till vänster en man med en filmkamera, till höger en kvinna med mikrofon, en man med ryggen åt kameran; två andra män.
Tvådelat foto: Till vänster en ung kvinna som håller i en skål med mat; till höger en griffeltavla med texten: 0 DAYS SINCE LAST VOMIT

Äckel lockar besökare: ”Man lägger märke till vårt namn”

Äckel engagerar. Disgusting Food Museum i Malmö vill roa besökarna. Men också väcka tankar kring varför vi äcklas av viss mat, och så ett frö till att välja mer hållbara proteinkällor.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Förintelsemuseets chef Katherine Hauptman står framför ett fönster i museibyggnaden; i bakgrunden syns Karlbergskanalen och Kungsholmen.

”Museet är inte begränsat av sina väggar”

Hur berättar man en historia på ett sätt som håller i 20 år framåt? Eller 200 år? Det är frågor som Katherine Hauptman har reflekterat över i sin roll som museichef på Sveriges Museum om Förintelsen, som öppnar till sommaren.
– Vi måste göra någonting som gör att man vill interagera med historien och koppla det till sådant som är relevant i samtiden, säger hon.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

En utställningssal på Museum of Ice Cream i New York, det hänger bananer från taket; en person står och håller i en mobiltelefon.

”Ett museum som bara ger folk vad de vill ha blir ganska ointressant”

Det kan finnas många anledningar till varför man vill kalla sin verksamhet för museum. Det kan vara en kvalitetsstämpel, en lek med begreppet eller för att skapa ekonomiska fördelar. Ett museum är vad man gör det till, och kan hämmas av en definition, menar Caroline Owman, filosofie doktor i museologi.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Tre personer i en utställningssal; på väggarna konst och text.

”Museer är relevanta – annars skulle han inte kalla sin kommersiella verksamhet museum”

Det är alla museers största brist att de bara ägnar sig åt envägskommunikation – och de måste bli bättre på underhållning och på att vara relevanta i den tid vi nu befinner oss i. Det menar Jan Broman, en av Fotografiskas grundare och som nu startat Paradox Museum Stockholm. Men han får starkt mothugg av Museipanelen.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Jan Broman står i ett mörkt utställningsrum på Paradox.

”Det borde finnas en gräns för hur tråkiga museer kan vara”

Museer ska förmedla kunskap och utbildning och vara relevanta, men inte nödvändigtvis ha en egen samling. Och så måste de vara underhållande. Det anser Jan Broman, grundare av Paradox Museum Stockholm.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Odd Johansen, chef för museet Vrak, står i en trappa och håller i en ledstång.

Det lättkonsumerade och det akademiska möts på Vrak

Ett museum utan samling, är det verkligen ett museum? Och hur lockar man besökare till ett museum som saknar egna föremål att visa upp? Hos Vrak – Museum of Wrecks i Stockholm bygger museiupplevelsen på just – upplevelsen.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

En man står i selfiemuseet Milajki i ett rosa bollhav med flamingor i förgrunden.

Grundarna av Sveriges första selfiemuseum: Upplevelser är det nya

Det började med Museum of Ice Cream i USA 2016 och sedan dess har trenden spridit sig. Sveriges första selfiemuseum öppnade 2020 som en upplevelseportal där besökarna kan stajla sig och ta bilder i spektakulära miljöer. Milajkis grundare tror att museer skulle vinna på att omfamna trenden.

Läs mer.

Lina Wennersten

lina.wennersten@raa.se