Nyheter, trender, fördjupning och opinion för museer. Få vår omvärldsbevakning direkt till din inkorg – prenumerera på nyhetsbrevet Museer & omvärld.

Delta i diskussionen – skriv för oss.

Svartvitt foto, till vänster en man med en filmkamera, till höger en kvinna med mikrofon, en man med ryggen åt kameran; två andra män.
Kvinna med blåfärgad lugg, står i Stockholms stadsmuseums föreläsningssal.

”Att ha digitala museer är en dyr hobby”

FEM SNABBA FRÅGOR till Pille Pruulman-Vengerfeldt, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Malmö universitet, som höll det inledande föredraget på FOMU:s nätverksträff i Stockholm den 26-27 januari, och som forskat om hur museer ”datafierar” föremål.

Läs mer.

Karin Malmer

karin.malmer@raa.se

Tvådelat foto: Till vänster elever med bärbara datorer i ett klassrum; till höger porträttfoto föreställande pedagogikforskaren Elza Dunkels.

”Svindlande tanke att vi en gång dömde ut Wikipedia som källa”

ESSÄSTAFETT När Wikipedia lanserades i januari 2001 var pedagogikforskaren Elza Dunkels en av skeptikerna. 22 år senare har hon svårt att begripa hur nätencyklopedin kunde dömas ut som en icke tillförlitlig källa. Nu hyllar hon i stället Wikipedia som en utmärkt plattform för utbildning och forskning.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Tvådelat foto: Till vänster en artikel på Wikipedia som redigeras; till höger Björn Sundberg på Riksantikvarieämbetet iklädd keps.

Vi skriver historia i realtid – hur påverkar det vår uppfattning av historien?

ESSÄSTAFETT Vad händer med vår uppfattning av historien när vi kan redigera den i realtid online? Och hur ska museerna förhålla sig till detta? Det är frågor Björn Sundberg, programledare för Digital omställning på museiområdet, ställer då han bjuder in till en essästafett på Omvärld & insikt.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Ett fotografi av Leopold Museum i Wien med en annonstavla för Egon Schiele.

”Vi undervärderade hur lite folk faktiskt känner till om NFT:er”

SÅ GJORDE VI. Leopold Museum i Wien har världens största samling verk av Egon Schiele. När en förmodat försvunnen målning av konstnären återupptäcktes sporrade det museets första satsning inom NFT. Intäkterna bekostade restaureringen av målningen, som nu hänger på museet.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Två unga kvinnor sitter på en bänk i en mörklagd utställningslokal och ser på en projektion på en vägg.

Fem trender inom digitalt lärande

Tiktok under museibesöket, kortformatsvideor som verktyg för lärande om konst och gratis onlineresurser för bildlärare. Det är några av de trender inom kulturarvspedagogik som Riksantikvarieämbetets expert har snappat upp.

Läs mer.

Charlotte Ahnlund Berg

charlotte.ahnlund.berg@raa.se

Digital pionjär fyller 40

En av världens mest sålda hemdatorer och en inspirationskälla för många programmerare. I år är det 40 år sedan Commodore 64 lanserades på marknaden.
– Den ritade om kartan för datorer, säger Anders Lindeberg-Lindvet, intendent på Tekniska museet i Stockholm.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

”Edtech borde vara intresserade av att samarbeta med museerna”

Det talas sällan om museer när det talas om utbildningsteknologi, trots museernas viktiga roll som lärresurs. Forskaren Anna Åkerfeldt tror sig veta varför.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Internationellt nätverk ska rädda Ukrainas digitala kulturarv

Samma dag som Ryssland påbörjade sin invasion av Ukraina lades grunden för det internationella nätverket SUCHO, som arbetar för att rädda det digitala kulturarvet i Ukraina undan kriget. En av nätverkets omkring 1500 volontärer är Andreas Segerberg från Göteborg.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Så kan museet bygga relationer digitalt

Göteborgs museer och konsthall utforskar hur relationen mellan museibesökare och publik kan se ut i en digital miljö. Lärdomar som dragits under pandemin ska systematiseras för att skapa framtidens museiupplevelse.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

”Digitala visningar skapar inte automatiskt bättre upplevelser”

Många museer digitaliserar sina utställningar med syfte att öka tillgängligheten. Men det finns en påtaglig risk att den digitala utställningen missar målet och endast når de som redan har kunskap eller är erfarna museibesökare. Det skriver forskaren William Illsley i en ny avhandling.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se