Nyheter, trender, fördjupning och opinion för museer. Få vår omvärldsbevakning direkt till din inkorg – prenumerera på nyhetsbrevet Museer & omvärld.

Delta i diskussionen – skriv för oss.

Svartvitt foto, till vänster en man med en filmkamera, till höger en kvinna med mikrofon, en man med ryggen åt kameran; två andra män.

Med museet i handen

När "världens mest digitalt transformerade museum" återöppnar i veckan står en liten bit kartong i centrum. ”Vi vill ta bort gränsen mellan den fysiska och den digitala museiupplevelsen”, säger Katrina Sedgwick, museidirektör på ACMI i Melbourne.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Foto taget på en mobiltelefon som i sin tur fotar en liveinspelning. En person i studion och en person som medverkar via skärm. I Mobilen kan man se flera bildskärmar.

Stark betalningsvilja för kultur online

Cirka 17 miljoner människor i Tyskland har betalat för ett digitalt kulturevenemang eller museibesök under pandemin. Detta enligt en studieutförd i Tyskland av The Economist Intelligence Unit.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Neil Thomas klädd i skjorta och kavaj, sitter med stora lurar på sig. Bakom honom syns en dataskärm och bokhyllor.

”Om du inte frågar så får du inget”

På tre år har han förvandlat sin hobby till ett heltidsjobb. Nu delar youtubern Neil Thomas med sig av sina kunskaper om att tjäna pengar på digitalt innehåll.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

En Selfie på Maria Avellone Neel. I bakgrunden skymtar ett kök.

”Live ger mer exklusiv upplevelse”

Stadsmuseet i Stockholm har utrett besökarnas inställning till stadsvandringar online och kommit fram till att känslan av här och nu är viktig för besökarens upplevelse – och vilja att betala för den.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Betalmodeller för digitalt material

Det är lätt att gå vilse när det gäller hur det digitala materialet ska ge intäkter. Vi har gått igenom grunden för de olika sätten att ta betalt i syfte att ge en överskådlig bild av vilka betalmodeller som finns.

Läs mer.

Lina Wennersten

lina.wennersten@raa.se

En man i mustasch, i mörk kavaj och gul slips.

Hallå där, Björn Sundberg…

…projektledare för Riksantikvarieämbetets webbinarieserie Hållbar digital förmedling, som startade förra fredagen, den 15 januari.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Nytt indiskt konstmuseum öppnar på nätet

När Museum of Art and Photography (MAP) inte kunde öppna som planerat skapade museet i stället utställningar på nätet. Nu har det digitala museet invigts med en veckolång konstfestival. Nästa år öppnar det även i fysisk form i Bengaluru.

Läs mer.

Lina Wennersten

lina.wennersten@raa.se

Arsenalen vill göra sin digitala förmedling ekonomiskt hållbar

Arsenalen utanför Strängnäs har med sitt filmade material byggt upp en trogen och stor följarskara. Museichefen Stefan Karlsson är en av alla kulturarvsaktörer som nu vill ta nästa steg och göra det digitala arbetet till en del av den vanliga verksamheten. Hur gör man digital förmedling ekonomiskt hållbar?

Läs mer.

Lina Wennersten

lina.wennersten@raa.se

Nattligt rymningsrum på distans

Under en timme kan publiken följa med äventyraren och tv-profilen Steve Backshall i en interaktiv pusseljakt på Oxford University Museum of Natural History. Evenemanget är gratis men görs som en del i en insamlingskampanj.

Läs mer.

Lina Wennersten

lina.wennersten@raa.se

En stad som växer fram ur en mobiltelefon som ligger ner på en bordsskiva.

Ny webbinarieserie om hållbar digital transformation

Hur kan museerna få sina digitala satsningar att bli hållbara, både i tid och pengar? Efter årsskiftet drar Riksantikvarieämbetet igång en serie webbinarier för att lyfta frågan.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se