Nyheter, trender, fördjupning och opinion för museer. Få vår omvärldsbevakning direkt till din inkorg – prenumerera på nyhetsbrevet Museer & omvärld.

Delta i diskussionen – skriv för oss.

Svartvitt foto, till vänster en man med en filmkamera, till höger en kvinna med mikrofon, en man med ryggen åt kameran; två andra män.
Bildkollage bestående av en bild föreställande en utställningsmiljö och en porträttbild på en äldre man.

”Det är en illusion att sammanslagningar sparar pengar”

I sin nyutkomna bok summerar Olle Granath ett liv i bildkonstens tjänst, som bland annat innebar chefsposter på Moderna museet och Nationalmuseet i Stockholm. Idag konstaterar han att många av museisektorns utmaningar upprepar sig.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Ett kollage med sex porträttbilder föreställande tre män och tre kvinnor.

Detta väntar museerna 2025

Finansiering, magasinsflyttar, museet som kunskapsarena och nätverkande. Det är saker som står på museernas agenda för det nya året. Vi frågade fem museichefer och en utställningsansvarig om deras förväntningar på 2025.

Läs mer.

Ämnen

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Bild på kamera tillverkad av sedlar

Stor oro för nytt avtal om bildlicenser

I höstas sade organisationen Bildupphovsrätt upp sina avtal med landets museer. Det nya avtal som tagits fram har väckt stor oro bland museerna, som menar att det varken gynnar museer eller konstnärer.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Porträttbild på kvinna

Ny ordförande i Svenska ICOM

Helena Westin, avdelningschef för Uppsala Konst och Kulturarv, tar över som ordförande i Svenska ICOM efter Helene Rånlund. Åtminstone fram till nästa årsmöte.
– Det finns en bra grund för att jobba vidare med att utveckla verksamheten, säger hon.  

Läs mer.

Ämnen

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Kvinna framför museimonter med isbjörn

Storfilmen ska locka publiken till museet

Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm spelar en avgörande roll i den nya filmen om Jönssonligan. Nu hoppas museet att synligheten ska påverka museets varumärke i en positiv riktning.
Vi ser att det kan ge en extra dimension att få se filmen på själva ”brottsplatsen”, säger Caroline Borgudd, kommunikations - och marknadsstrateg på Naturhistoriska riksmuseet.  

Läs mer.

Ämnen

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Bild på träd omgivet av grå museibyggnad

Klubbkoncept och självorganisering lockar unga till museet

Nasjonalmuseet i Oslo har på kort tid ökat andelen unga vuxna bland sina besökare. Det är resultatet av ett målmedvetet och strategiskt arbete, som bland annat innefattar workshops, samarbeten – och ett eget klubbkoncept.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Man som håller presentation

Etik ställs mot pragmatism i framtidens museisamlingar

"Vi måste våga ställa oss själva frågan om det inte är kontraproduktivt att binda fast sig vid en övertygelse om oföränderlighet och ständigt större samlingar", skriver Hans Lindholm Öjmyr, museichef på Dansmuseet i Stockholm, i en text som bygger på hans presentation vid Museernas omvärldsdagar 2024.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Kollage med bilder på talare och publik under en konferens

”Hur kan vi bli mer framåtsyftande utan att tappa vår kärna?”

Social trygghet, kompetensöverföring, digitalt bevarande och  politiskt engagemang. Det är några av de viktigaste framtidsfrågorna för svenska museer, enligt fem av besökarna under Museernas omvärldsdagar.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Vuxen man och två barn tittar på en skylt på ett friluftsmuseum

Museer ökar mest i pris bland höstlovets aktiviteter

Statistik visar att kostnaden för att gå på museum har ökat mer än andra höstlovsaktiviteter under de senaste fem åren. Samtidigt har det under veckan varit fullbokat på många av museerna. Hur priskänsliga är egentligen höstlovsfirarna?

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

En bild på svarta tändsticksaskar staplade på varandra

10 000 tändsticksaskar ska rädda Dansmuseet

Från och med i dag möts besökare till Dansmuseet i Stockholm av en enorm hög av tändsticksaskar i foajén. Askarna ingår i en kampanj vars syfte är att rikta uppmärksamheten mot museets ekonomiska situation.
– Samtidigt talar den för många andra museer i liknande pressade situationer, säger Hans Öjmyr, chef på Dansmuseet.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se


1 2 3 7