Nyheter, trender, fördjupning och opinion för museer. Få vår omvärldsbevakning direkt till din inkorg – prenumerera på nyhetsbrevet Museer & omvärld.

Delta i diskussionen – skriv för oss.

Svartvitt foto, till vänster en man med en filmkamera, till höger en kvinna med mikrofon, en man med ryggen åt kameran; två andra män.
Bild på träd omgivet av grå museibyggnad

Klubbkoncept och självorganisering lockar unga till museet

Nasjonalmuseet i Oslo har på kort tid ökat andelen unga vuxna bland sina besökare. Det är resultatet av ett målmedvetet och strategiskt arbete, som bland annat innefattar workshops, samarbeten – och ett eget klubbkoncept.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Entrén till Tekniska museet med öppettiderna 10-22 angivna.

,

Ökade öppettider lockade nya målgrupper till Tekniska museet

När Tekniska museet i Stockholm kunde öppna efter pandemin  infördes kvällsöppet – alla dagar i veckan. Knappt två år senare har investeringen betalat sig och nya målgrupper hittat till museet. Satsningen på ökade öppettider är ett led i museets strävan att bli ett tekniskt kulturhus.
– Det blir en rikare verksamhet där vi når fler genom att jobba med flera olika utbud på samma bas, säger museichef Peter Skogh.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Porträttbild på en man.

”Dags att bryta med fördomen om lärande kontra underhållning”

Under programpunkten ”En fyr i kunskapsskymningen” under Sveriges Museers Vårmöte gästades panelen av Martin Brandt Djupdræt, överintendent på Den Gamle By i Århus och doktorand vid Copenhagen Business School, för att bland annat diskutera museets roll när det gäller lärande och upplevelser. I denna text för Omvärld & insikt fördjupar han sig i ämnet.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

En man tar en selfie bredvid en skulptur föreställande en viking.

Så testar Göteborgsmuseerna relationsbyggande med publiken

De senaste åren har det surrats mycket kring publikutveckling i museisektorn, både nationellt och internationellt. Men vad är publikutveckling egentligen? Johan Lindblom och Maja Björk Lindahl berättar här om den modell Göteborgs museer och konsthall testar för att hitta relevanta svar på frågan: Vad betyder museet och publiken för varandra?

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

En man i glasögon står i en utställningslokal med fotografier på väggarna.

Regionmuseet testar entréavgift: ”Alternativet är att minska verksamheten”

Tidigare i vår öppnade den första avgiftsbelagda utställningen i Regionmuseet Skånes historia. Museets egen finansiering behöver öka och nu utreds införandet av en permanent entréavgift. Länsmuseernas samarbetsråd utesluter inte att det på sikt kan bli fler museer som inför en avgift.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Tvådelat foto: Till vänster svartvit porträttbild på kvinna med glasögon; till höger en person i ett mörkt rum med projektioner på väggarna.

”Vi kommer inte undan frågan om immersiva upplevelser”

ESSÄ På vissa håll i världen har immersiva turistattraktioner redan seglat om de stora museerna i besöksanstal. Museer har länge arbetat med immersion. Men räcker det? Gör vi det tillräckligt bra? Svaret på den frågan är tyvärr oftast nej, skriver Kajsa Hartig, chef för museiupplevelse och samlingar på Västernorrlands museum.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

En kvinna i historiska kläder talar inför besökare i ett rum högt i tak med valvbågade fönster och tavlor på väggarna.

”Bemötande är som vilken kompetens som helst – men det är gratis”

Ett personligt mottagande kan få ett besök på ett i övrigt tomt museum att kännas exklusivt i stället för ödsligt.
– Se bemötandet som en process, som omfattar hela besöket, säger Elin Fältskog på Statens försvarshistoriska museer som arbetar med bemötandets betydelse.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Montage från tv-serien Historien om Sverige.

Så kan Historien om Sverige locka museibesökare

När SVT sammanfattar 10 000 år av historia på tio timmar spelar museerna en viktig roll. Museiföremålen ger äkthet åt berättandet, och tv-serien Historien om Sverige antas öka intresset för museer.
– Tv-produktionen kan hjälpa oss att sprida kunskap om samlingarna, säger Carina Sjöholm, museichef på Göteborgs stadsmuseum, som förbereder en utställning om det första avsnittets huvudperson: Österödskvinnan.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Människor i ett nedsläckt rum tittar på utställningen Monet & Friends Alive på Kalmar Slott

Kalmar Slott lockar nya besökare med immersiva medier

I utställningen Monet & Friends Alive på Kalmar Slott möts immersiv teknik och renässansarkitektur. Trots att utställningen utmanar såväl lokalerna som ekonomin är den ett lyckosamt sätt att nå ut till en bredare publik, menar slottschefen Meg Nömgård.
– De konstintresserade kommer, men även besökare som vanligtvis inte går på konstmuseum, säger hon.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

En flicka tittar in i en monter på ett museum.

Inflation och nya entréavgifter – så påverkas besökssiffrorna

ENKÄT Stigande inflation, höjda räntor och återinförd entréavgift på statliga museer. Hur har det påverkat besökssiffrorna? För att få en fingervisning frågade Omvärld & insikt en handfull central-, läns- och kommunala museer hur sportlovet var. Svaren varierar stort.

Läs mer.

Karin Malmer

karin.malmer@raa.se