Detta kan museerna lära av Amazon
Vad kan museer lära sig av Amazon, som idag lanserade sin svenska hemsida? Standardiserad presentation och snabb service, menar Anna Nordlander, svensk expert på den amerikanska e-handelsjätten.
Varför är Amazons intåg i Sverige en sådan stor händelse? På vilket sätt kommer den på sikt att ändra våra digitala vanor?
– Det är ju en marknadsplats av en storlek vi inte sett i Sverige tidigare. De svenska konsumenterna kommer, om Amazon lyckas, att ändra från att handla mer baserat på produktkategorier – tänk apoteksvaror från Apotea, hårvård från Lyko – till att handla allt på ett och samma ställe.
De museer som sneglar på e-handeln för att få inspiration om hur man kan visa sina samlingar digitalt, vad kan de lära sig av Amazon?
– Vikten av att fokusera på kunden och göra det så enkelt för kunden att nyttja tjänster att det i princip inte finns någon anledning att gå någon annanstans. Amazon är enligt min mening inte vassast på att presentera produkterna, allt är väldigt standardiserat och ges lite utrymme för kreativitet, men tack vare att allt är så standardiserat lyckas de med att hålla ett utbud som är svårt för övriga att matcha. Amazon har egentligen tre styrkor i sitt erbjudande: The everything store, snabb och oftast gratis frakt, och bra priser. I Sverige kommer det egentligen bara vara nummer 1 som blir unikt.
En viktig del av Amazons framgång är deras servicenivå. Vad kan vi i Sverige i allmänhet, och inom museisektorn i synnerhet, lära oss av den?
– Amazon har verkligen fokus på att underlätta för kunden i allt som de tar sig för, vilket också leder till stor framgång. Svenska aktörer kommer behöva steppa upp sin kundservice till nya nivåer, att verkligen efterleva att kunden alltid har rätt och se till att utan undantag svara inom 24 timmar – helst mycket snabbare.
Läs gärna våra övriga artiklar om vad museerna kan lära sig av handeln, till exempel Pressbyrån eller Coop, samt vad professor Ulf Johansson säger om framtidens butiker.