Andreas Juhl marknadschef på Kalmar Läns Museum. Foto: (CC BY)

Digitala satsningar trots att restriktioner tas bort

Kalmar läns museum väljer att utöka den digitala satsning som påbörjades i slutet av 2020. Nu lanserar museet en prenumerationstjänst. Men vissa museer anar en nedgång i intresset för digitalt material.

– Att restriktionerna nu släpper innebär egentligen ingen förändring för oss. Vi hade redan innan sett att vi vill utveckla den digitala tillgängligheten, det ligger i både vårt och skattebetalarnas intresse att vår verksamhet finns tillgänglig och jag är övertygad om att också politiken är det, säger Andreas Juhl marknadschef på Kalmar läns museum. 

– Vi har tänkt att förr eller senare upphör restriktionerna och då borde vi fortsätta med det här, säger han. 

I våras livesändes tio föredrag, som tittarna fick köpa biljett för att kunna se. Under hösten fortsätter de digitala sändningarna, men nu även med publik. 

”Netflix för kulturarvet”
Det som är nytt är att det numera går att prenumerera på föredragen. Satsningen går under arbetsnamnet ”Netflix för kulturarvet” och består av en ny hemsida och en abonnemangstjänst där användaren bland annat kan se föredrag, både live och i efterhand, då även med text.
 

– Vi kommer att sända 45 föreläsningar om året. I och med att vi hela tiden fyller på innehållet så blir värdet större för den som abonnerar, säger Andreas Juhl. 

Under hösten kommer det även att gå att se de direktsändningarna på bibliotek runt om i några av länets tolv kommuner. 

– Det handlar om att tillgänggöra kulturarvet. Vår verksamhet är uppskattad, men det är mycket av det vi gör som görs i Kalmar. Genom den här satsningen tar vi inte bort den fysiska verksamheten, men ökar den digitala tillgänglighet, säger Andreas Juhl. 

Ombyggnader krävs
Satsningen innebär viss ombyggnation av museets lokaler i Kalmar, för att kunna rymma både studioteknik och publik, samt en del investeringar i teknik och infrastruktur, som till exempel tjänster från streamingföretaget Solidtango.
 

Dessutom har museet anställt ytterligare en person för att kunna stärka upp den digitala kompetensen. 

– Det är inte så betungande i långa loppet, men det ger den typen av merkostnader, det är bra att veta, säger Andreas Juhl. 

Han har en förståelse för att intresset för museernas digitala sändningar kan gå ner inledningsvis, helt enkelt för att människor har ett behov av att få träffas och vistas i fysiska miljöer efter ett och ett halvt år av isolering. 

– Men för oss handlar inte satsningen bara om volymer. Vi blir tillgängliga på ett annat sätt och det är ett argument som är gott nog. Vi har fått god återkoppling för våra digitala evenemang. Och det kommer att bli intressant att jämföra hösten med våren, säger han. 

Finns det plats för både digitala och fysiska programpunkter? 

– Ja, vi har i ledningsgruppen fattat beslut att det ska göra det. Det har vi sagt från början. Det går hand i hand med det vi sagt att vi ska göra, bli mer tillgängliga i hela länet, säger han. 

 

Fler röster om museiverksamheten efter att publikrestriktionerna hävs 


Magdalena Westin Piotrowska, intendent och programansvarig på Livrustkammaren

– Livrustkammaren kommer fortsätta att erbjuda digitala programpunkter. Och digitala visningar. Det är ett sätt att nå hela landet och öka tillgängligheten till museet och samlingarna. Vad som fungerar och efterfrågas digitalt tror jag att vi kommer behöva prova oss fram till och det tar nog ett tag innan vi hittar rätt. 

– Som det ser ut nu är intresset för både fysiska och digitala program svalare än tidigare, betydligt färre biljetter sålda hittills än vad det brukar vara. Vi kommer behöva hitta format och innehåll som lockar just den digitala publiken och det kan, men behöver inte vara, annat innehåll än i de fysiska aktiviteterna. Det ska bli spännande att se hur det har gått när vi summerar hösten i slutet av året och se vilka slutsatser vi kan dra av resultatet. 

 

Anna Jansson, kommunikatör på Nationalmuseum 

– Vi har haft som en arbetsmetod i vår strategiska programgrupp under pandemin att vi inte börjar planera skarpt innan restriktionerna släppts. Därför är vi inte helt i fas – men tanken är att fortsätta med både och. Vi kommer inte att sluta med det digitala men vi märker mycket, mycket tydligt att intresset inte alls är lika stort för digitalt program som i vintras.

– Vi kommer fortsätta göra filmer som är som guidade visningar av de tillfälliga utställningarna och visa dem gratis i sociala medier. Vi kommer även att öka produktionen av rörligt innehåll för barn så småningom.

Catharina Hammarskiöld, kommunikationschef på Naturhistoriska riksmuseet 

– Naturhistoriska riksmuseet fortsätter med utveckling av digitala programpunkter för olika målgrupper såsom livesändningar, digitala lektioner för skolorna, med mera. Vi märker nu också en tydlig efterfrågan efter fysiska besök i museet, speciellt efter regeringens besked om att lyfta restriktionerna.

Anna Hansen, landsantikvarie/museichef på Regionmuseet Skåne

– Vi är glada att kunna välkomna våra besökare tillbaka fysiskt eftersom vi vet hur mycket människor uppskattar att se saker på riktigt och att uppleva saker tillsammans med andra. Vi kommer fortsätta ha visst utbud digitalt, bland annat erbjuder vi digitala skolvisningar, vilket vi ser som ett bra sätt att nå skolor som ligger lite längre bort och inte har möjlighet att ta sig till oss.

 

Katarina Pierre, museichef på Bildmuseet i Umeå

– Vi kommer att fortsätta med digitala visningar även när vi nu har har kunnat öppnat för fysiska besök på Bildmuseet. Vi öppnade Bildmuseet för fysiska besök i mitten på maj i år 2021 och när vi nu har öppet så måste ju vår personal – våra museivärdar – i första hand fokusera på att ta hand om besökare i huset. Men vi har beslutat att fortsätta att erbjuda digitala visningar parallellt.

– Under sommaren märkte en nedgång i efterfrågan på digitala visningar men nu när hösten börjar och terminen startar igen så har vi direkt märkt av en uppgång. Vi är fast beslutna att fortsätta med våra digitala visningar eftersom vi når en helt annat målgrupp –  både nationellt och internationellt.

– Eftersom våra utställningar är internationellt relevanta och angelägna utställningar så känns det motiverat och roligt att fortsätta med ett digitalt erbjudande. Vi upplever att vårt digitala erbjudande kan överbrygga de geografiska avstånden.

Hur resonerar ni på ditt museum?

Omvärld & insikt har ställt frågan i Facebookgruppen För museer om vad som planeras efter 29 september. Delta gärna i diskussionen där och dela med dig av dina tankar och frågor! Du kan också mejla oss på omvarld@raa.se. 

 

 

  • Publicerad:
  • Uppdaterad: