Nytt oberoende nätverk för digitalt kulturarv
Det nya nätverket KOD ska vara en plats för diskussion och reflektion kring frågor om digitalt kulturarv.
– Förhoppningsvis kan ett mer informellt nätverk göra att fler vågar prova digitala verktyg, säger Aron Ambrosiani, en av nätverkets grundare.
KOD är en förkortning av ”Kulturarv och digitalisering” och namnet på ett nytt nätverk, som har som syfte att vara en oberoende hemvist för ”diskussionerna och människorna som brinner för kulturarvets digitalisering”. Medlemmarna inbjuds att skriva artiklar på nätverkets hemsida, prenumerera på ett nyhetsbrev samt gå med i en mejlinglista.
Bakom nätverket står Aron Ambrosiani och Larissa Borck, som framförallt hoppas få se dem som jobbar med digitala frågor på mindre institutioner som medlemmar.
– De som, mer eller mindre ensamma, sitter och grubblar över hur de ska tänka kring sånt som bildlicenser, digitisering och nya sätt att förmedla digitalt kulturarv, säger Ambrosiani.
LÄS ÄVEN: Stor oro för nytt avtal om bildlicenser | Riksantikvarieämbetet
Nätverkets grundare har lång erfarenhet av digitaliseringsfrågor och har ofta synts i museisektorns debatter. Larissa Borck är antikvarie på Sörmlands museum med fokus på digital utveckling och Aron Ambrosiani är för närvarande tjänstledig från sin roll som intendent för digitala samlingar vid ArkDes för att doktorera i teknikhistoria på Chalmers tekniska högskola. Han är även chefredaktör för museitidskriften Utställningskritik.
Målet med nätverket är, menar upphovspersonerna, att minska kunskapsglappet och lyfta nivån inom arbetet med digitalt kulturarv i Sverige.
– Vi ser ett ”digitalt glapp” där många i kulturarvssektorn känner sig vilsna inför digitala frågor. Förhoppningsvis kan ett mer informellt nätverk göra att fler vågar prova digitala verktyg, kanske börja jobba med plattformar som Wikipedia eller på andra sätt förbättra och utveckla sin digitala närvaro.
Bredare grupp medlemmar
Idén till KOD föddes på konferensen Digikult i höstas.
– Digikult är ett bra exempel på befintliga, fungerande mötesplatser, men som genom formatet och deltagaravgiften är begränsad till de lite större institutionerna, säger Aron Ambrosiani.
”Vi upplever att diskussionerna sker splittrat, via olika plattformar och nätverk”, skriver ni på er hemsida. Så ni startar ytterligare ett nätverk. Vad vill ni göra som inte redan görs?
– Ja, det finns befintliga nätverk, men de är ofta bundna till tidsbegränsade projekt, en viss systemleverantör eller begränsade till exempelvis endast centralmuseer. Vi hoppas kunna ha en lite bredare grupp medlemmar som samlas kring arbetet med digitalt kulturarv, säger Aron Ambrosiani.
– Det vi också upplevt är att diskussionen kring digitalt kulturarv på sociala medier mer eller mindre stannat av. I ljuset av de senaste årens förändring av sociala medielandskapet är det inte lika många som är sugna på att lägga tid på Twitter/X och Facebook i jobbsammanhang längre. Vi tror att det finns större utrymme för mejlbaserad kommunikation igen.
LÄS ÄVEN: Det digitala hotet mot museerna ökar | Riksantikvarieämbetet