Stark betalningsvilja för kultur online
Cirka 17 miljoner människor i Tyskland har betalat för ett digitalt kulturevenemang eller museibesök under pandemin. Detta enligt en studieutförd i Tyskland av The Economist Intelligence Unit.
Nyheter, trender, fördjupning och opinion för museer. Få vår omvärldsbevakning direkt till din inkorg – prenumerera på nyhetsbrevet Museer & omvärld.
Delta i diskussionen – skriv för oss.
Cirka 17 miljoner människor i Tyskland har betalat för ett digitalt kulturevenemang eller museibesök under pandemin. Detta enligt en studieutförd i Tyskland av The Economist Intelligence Unit.
På tre år har han förvandlat sin hobby till ett heltidsjobb. Nu delar youtubern Neil Thomas med sig av sina kunskaper om att tjäna pengar på digitalt innehåll.
Stadsmuseet i Stockholm har utrett besökarnas inställning till stadsvandringar online och kommit fram till att känslan av här och nu är viktig för besökarens upplevelse – och vilja att betala för den.
Det är lätt att gå vilse när det gäller hur det digitala materialet ska ge intäkter. Vi har gått igenom grunden för de olika sätten att ta betalt i syfte att ge en överskådlig bild av vilka betalmodeller som finns.
…projektledare för Riksantikvarieämbetets webbinarieserie Hållbar digital förmedling, som startade förra fredagen, den 15 januari.
När Museum of Art and Photography (MAP) inte kunde öppna som planerat skapade museet i stället utställningar på nätet. Nu har det digitala museet invigts med en veckolång konstfestival. Nästa år öppnar det även i fysisk form i Bengaluru.
Arsenalen utanför Strängnäs har med sitt filmade material byggt upp en trogen och stor följarskara. Museichefen Stefan Karlsson är en av alla kulturarvsaktörer som nu vill ta nästa steg och göra det digitala arbetet till en del av den vanliga verksamheten. Hur gör man digital förmedling ekonomiskt hållbar?
Louvren auktionerar ut upplevelser och skänkta lyxföremål för att samla in pengar till museets satsning på tillgänglighet. Bland annat säljs ett exklusivt tillfälle att se Mona Lisa på nära håll.
Under en timme kan publiken följa med äventyraren och tv-profilen Steve Backshall i en interaktiv pusseljakt på Oxford University Museum of Natural History. Evenemanget är gratis men görs som en del i en insamlingskampanj.
Hur kan museerna få sina digitala satsningar att bli hållbara, både i tid och pengar? Efter årsskiftet drar Riksantikvarieämbetet igång en serie webbinarier för att lyfta frågan.