Louvren auktionerar ut upplevelser
Louvren auktionerar ut upplevelser och skänkta lyxföremål för att samla in pengar till museets satsning på tillgänglighet. Bland annat säljs ett exklusivt tillfälle att se Mona Lisa på nära håll.
Nyheter, trender, fördjupning och opinion för museer. Få vår omvärldsbevakning direkt till din inkorg – prenumerera på nyhetsbrevet Museer & omvärld.
Delta i diskussionen – skriv för oss.
Louvren auktionerar ut upplevelser och skänkta lyxföremål för att samla in pengar till museets satsning på tillgänglighet. Bland annat säljs ett exklusivt tillfälle att se Mona Lisa på nära håll.
Under en timme kan publiken följa med äventyraren och tv-profilen Steve Backshall i en interaktiv pusseljakt på Oxford University Museum of Natural History. Evenemanget är gratis men görs som en del i en insamlingskampanj.
Hur kan museerna få sina digitala satsningar att bli hållbara, både i tid och pengar? Efter årsskiftet drar Riksantikvarieämbetet igång en serie webbinarier för att lyfta frågan.
Imperial War Museums (IWM) har lanserat en innovationshubb. IWM Institute ska producera poddar, debatter och projekt med syftet att göra forskning och vetenskapligt baserad kunskap mer tillgänglig för allmänheten.
Tumba bruksmuseum har för första gången hållit sin kurs i papperstillverkning på distans. Vissa saker var svårare än väntat. Här delar Elin Ekeroth Kjellgren, enhetschef på museet, med sig av lärdomarna.
I en ny rapport föreslås att Nederländerna ska återlämna föremål som olovligt har tagits från landets tidigare kolonier. Rapporten rekommenderar också att en expertkommitté inrättas som ska ge regeringen råd när det gäller återlämnande.
Lite dyrare än väntat, lite mindre vinst. Men viktiga lärdomar – och en smak av framtiden. Så sammanfattar Medeltidsveckan omställningen från fysiskt till digitalt evenemang.
Entusiasm, engagemang och en utblick mot andra branscher – det gjorde att Smithsonian i Washington kunde ställa om och genomföra sin dataspelsfestival SAAM Arcade digitalt istället för att ställa in.
– Att vi var många som redan hade tänkt på museet som en digital plats hjälpte oss att göra de förändringar som behövdes, säger Lauren Kolodkin på SAAM.
Coronapandemin har påskyndat den digitala transformationen i många organisationer, inte minst inom kulturarvssektorn. Nu gäller det att dra nytta av tekniken så att digitaliseringen går från att vara plan B till att bli plan A. Det hävdar Amy Loutfi, professor i informationsteknologi vid Örebro Universitet.
Vad kan museer lära sig av Amazon, som idag lanserade sin svenska hemsida? Standardiserad presentation och snabb service, menar Anna Nordlander, svensk expert på den amerikanska e-handelsjätten.