Drygt hälften av landets region- och länsmuseer har akuta renoveringsbehov och upplever svårigheter att leva upp till krav från stat och region, rapporterar Sveriges Radios Kulturnytt som har genomfört en enkät med 24 länsmuseer.
– Det går inte att tro att vi ska kunna klara det här uppdraget med de resurser vi ha utan då måste vi minska vårt uppdrag, säger museichef Jenny Samuelsson, museichef på Västernorrlands museum till Kulturnytt.
Norges museumsförbund och norska Icom har samarbetat kring att tydliggöra Icoms etiska riktlinjer för norska museer. Nu finns ett förslag ute på remiss.
91 procent har haft inkomstbortfall och tre museer hotas av konkurs – det visar rapporten Museer på marginalen som riksförbundet Sveriges museer har tagit fram.
– Vår uppskattning är en förlust på minst 500 miljoner för hela museisektorn i år. Det kommer att bli en urholkning av kompetens och museer som försvinner på sikt om inget görs, säger Jeanette Gustafsdotter, generalsekreterare för Sveriges Museer.
Kulturrådet fördelar 370 miljoner kronor ur regeringens stödpaket till kulturen. Stödet omfattar inställda och uppskjutna kulturevenemang i Sverige till följd av covid-19.
Ansökningsperioden är mycket kort – för stöd som gäller området utställningar, föreläsningar och liknande evenemang ska ansökan skickas in senast 11 maj. Läs mer på Kulturrådets webb om vad som gäller för de olika stödpaketen.
I Derby har museet tagit begreppet delaktighet längre än de flesta. Industrimuseet The Silk Mill i Derby stängdes 2011 på grund av bristande finansiering och vikande besökssiffror. Därefter inleddes en total omgörning som byggde på invånarnas engagemang. Snart öppnar museet igen under namnet The Museum of Making.
The Silk Mill byggdes 1721 som en av världens första fabriker. I dag är byggnaden del av ett världsarv, Derwent Valley Mills. 1974 öppnade ett industrimuseum i den gamla fabrikslokalen där besökarna kunde se flygmotorer och föremål som speglade Derbys textil-, järnvägs- och tillverkningsindustri. Efter ett trettiotal år var behovet av att förnya utställningen och vitalisera museet påtagligt, men finansieringen saknades. När museet fick avslag på sin ansökan om medel, eftersom planen för omgörningen var alltför otydlig, vidtog ett arbete med att återuppfinna museet tillsammans med invånarna i Derby.
– Det handlade om att få hit de passionerade människorna och samtidigt svara på folks ilska över att museet var stängt, berättar projektledaren Hannah Fox.
Eftersom museet är offentligt finansierat och ägt av skattebetalarna är det viktigt att människor har inflytande över verksamheten. Derbys innevånare erbjuds därför ett spektrum av roller under museets uppbyggnad, från besökare över till deltagare, vidare till informell och så småningom formell volontär.
Derby är en kontrastrik stad, präglad av industriell utveckling och högteknologisk industri, men med stora skillnader i levnadsstandard. Det ligger 15 universitet inom en radie av en timmes resväg, men samtidigt lever över 24 procent av barnen i Derby i fattigdom.
Museet sökte och fick finansiering från nationella medel för stadsutveckling. Detta gjorde det möjligt att bygga upp ett labb i Silk Mills bottenvåning, ett labb där nya idéer kunde testas i prototypformat. Arbetssättet bygger på ömsesidig tillit, ett öppet sätt att prata om vad museet tänker – och att man inte säkert vet hur resultatet kommer att se ut. I museets verkstad bygger man museet tillsammans och verkstaden ska fungera både som en mötesplats och en plats för utbyte av tjänster.
Grundtanken med museet är att det i framtiden inte bara ska visa upp stadens historia utan också inspirera dagens invånare till kreativitet och innovation. Man planerar för öppna magasin och plats för konstnärer och kreatörer ”in residence”. Utställningarna ska ge möjligheter att pröva på, undersöka och utforska hur saker är tillverkade.
Planen är att öppna hösten 2020, om inte coronapandemin gör det omöjligt. Omdaningen har varit krävande men personalen vittnar om stor entusiasm för projektet. Nu blir utmaningen att hålla passionen och ångan uppe hos publik och medarbetare även när the Museum of Making står färdigt.
Charlotte Ahnlund Berg Utredare på Riksantkivarieämbetet som gjorde ett studiebesök på det blivande Museum of Making tillsammans med de museer som deltar i projektet Tingens metod.
När insamlingar görs via nätet blir de också i högre grad en del av den publika verksamheten, menar etnologen Elin Nystrand von Unge som forskat på nutida insamlingspraktiker på kulturhistoriska museer. Just nu pågår många insamlingar och dokumentationsprojekt som rör coronapandemin.
Många branschevenemang är inställda eller framflyttade men behovet av samtal och erfarenhetsutbyte mellan museer är stort, kanske större än tidigare nu när verksamhetens grundvillkor är starkt förändrade. Ett sätt att öppna upp för utbyte är K-samtal, en serie digitala möten för kulturarvsaktörer.
Samtalen inleds vanligen med korta presentationer av en eller flera gäster. Därefter ges möjlighet till diskussion, frågor och nya infallsvinklar. Välkommen att delta!
Många museer lyfter fram sina digitala resurser och testar nya sätt att tillgängliggöra sina samlingar och sin kunskap. Varje fredag hittar du tips i K-bloggen som förhoppningsvis kan inspirera till ännu fler innovativa sätt att hantera den pågående coronasituationen.
Fler och fler museer stänger sina lokaler, personal jobbar hemifrån och evenemang har ställts in. Larissa Borck, som arbetar med digitalisering och öppna data på Riksantikvarieämbetet, listar fyra frågor som kulturarvsinstitutioner kan utgå i från för att komma vidare. Hon ger också exempel på hur olika museer har hittat nya vägar för att nå sin publik.
Trenden med rymningsrum (escape rooms) har växt stadigt de senaste åren och många museer har skapat egna versioner av konceptet. Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm har producerat sitt första rymningsrum och delar med sig av sina tips.Läs mer.
Vi använder kakor (cookies) för en bättre användarupplevelse.
Några kakor är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera optimalt och andra används till statistik. Genom att klicka 'Godkänn alla' godkänner du användandet av alla kakor.
På raa.se används nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera optimalt för dig som användare. Kakor för statistik används som underlag för förbättringsarbeten. Kakor för statistik är valfritt och kan inaktiveras. Läs mer om kakor och hur de används här.
Nödvändiga kakor går inte att stänga av eftersom webbplatsen inte fungerar utan dessa. Nödvändiga kakor bidrar till att Riksantikvarieämbetets tjänster är säkra och fungerar som förväntat.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
__AntiXsrfToken
session
This cookie is used to prevent cross-scripting attacks. It holds a session to verify the login sessions.
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
cookielawinfo-checkbox-tredjepartscookies
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Others".
JSESSIONID
session
New Relic uses this cookie to store a session identifier so that New Relic can monitor session counts for an application.
rc::a
never
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
rc::c
session
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
TS01*
session
Wix sets this cookie for security and anti-fraud purposes.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funktionella cookies hjälper till att utföra vissa funktioner som att dela innehållet på webbplatsen på sociala medieplattformar, samla in feedback och andra tredjepartsfunktioner.
Prestandacookies används för att förstå och analysera webbplatsens nyckelprestandaindex, vilket hjälper till att leverera en bättre användarupplevelse för besökarna.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
mod_auth_openidc_state_*
session
Relays end user authentication to the application provider and receives user identity information from the Provider.
sts
1 hour
Cookie set by the application to identify that it's the correct application
yt-player-bandwidth
never
The yt-player-bandwidth cookie is used to store the user's video player preferences and settings, particularly related to bandwidth and streaming quality on YouTube.
yt-player-headers-readable
never
The yt-player-headers-readable cookie is used by YouTube to store user preferences related to video playback and interface, enhancing the user's viewing experience.
yt-remote-cast-installed
session
The yt-remote-cast-installed cookie is used to store the user's video player preferences using embedded YouTube video.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-fast-check-period
session
The yt-remote-fast-check-period cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences for embedded YouTube videos.
yt-remote-session-app
session
The yt-remote-session-app cookie is used by YouTube to store user preferences and information about the interface of the embedded YouTube video player.
yt-remote-session-name
session
The yt-remote-session-name cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences using embedded YouTube video.
ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY
never
The cookie ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY is used by YouTube to store the last search result entry that was clicked by the user. This information is used to improve the user experience by providing more relevant search results in the future.
Analytiska cookies används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen. Dessa cookies hjälper till att ge information om mätvärden för antalet besökare, avvisningsfrekvens, trafikkälla, etc.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
_pk_id.*
1 year 1 month
Cookie set by matomo, to store a unique ID.
_pk_id.1.bae0
1 year 1 month
Cookie set by Matomo, to store a unique user ID.
_pk_ses.*
1 hour
Cookie set by Matomo, to store a unique session ID.
_pk_ses.1.bae0
1 hour
Cookie set by Matomo, to store a unique session ID.
Trejdepartscookies används för att ge besökarna relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa kakor används för Youtube, Google maps och Sketchfab data.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
__Host-GAPS
2 years
This cookie allows the website to identify a user and provide enhanced functionality and personalisation.
test_cookie
15 minutes
doubleclick.net sets this cookie to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 months
YouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface.
VISITOR_PRIVACY_METADATA
6 months
YouTube sets this cookie to store the user's cookie consent state for the current domain.
YSC
session
Youtube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
__Host-GAPS
2 years
This cookie allows the website to identify a user and provide enhanced functionality and personalisation.
test_cookie
15 minutes
doubleclick.net sets this cookie to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 months
YouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface.
VISITOR_PRIVACY_METADATA
6 months
YouTube sets this cookie to store the user's cookie consent state for the current domain.
YSC
session
Youtube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.