”Storytelling är ett verktyg för inkludering”
En av museisektorns ivrigaste förespråkare av storytelling kommer till Museernas omvärldsdagar för att berätta om hur det moderna museet kan använda designade berättelser för att skapa museiupplevelser.
– Berättelser har en otrolig kraft att få museipubliken att bättre förstå det som förmedlas, säger Kajsa Hartig, avdelningschef på Västernorrlands museum.
Det sägs att varje museum bär på hundratusentals berättelser – men få av dessa berättelser når besökarna. Det vill Kajsa Hartig vill ändra på. Som avdelningschef för Museiupplevelse och samlingar på Västernorrlands museum brinner hon för att tillgängliggöra kulturarvet med hjälp av storytelling och transformativa upplevelser. Hennes föreläsning under Museernas omvärldsdagar utgår från multiplattformsmuseet – ett ekosystem av flera plattformar och kanaler – och hur det kan använda designade berättelser för att skapa museiupplevelser.
”Museer är bra på att bygga utställningar, men det är inte säkert att de är så duktiga på att egentligen berätta”, sade du i den här intervjun. Hur bör sektorn lösa det kompetensglappet?
– Museer är oftast mycket bra på att förmedla, exempelvis i form av utställningar eller programverksamhet. Med berättelser syftar jag på innehåll som följer en narrativ struktur, med karaktärer, en räcka med händelser, en handling, som utspelas i en miljö. Berättelsen kan vara fiktiv, faktabaserad eller en mix av de båda. Just berättande har i museisektorn ofta varit pedagogers och guiders verktyg för att muntligt förmedla. Berättelser har en otrolig kraft att fånga publiken, få den att spendera mer tid med museernas utbud och inte minst förstå och minnas bättre det som förmedlas. Vi lever i en multiplattformsvärld där museer består av såväl fysiska rum som digitala kanaler och format, och vi har allt att vinna på att bättre nyttja möjligheten att ta få publiken att ta klivet från en kanal till en annan, och förlänga upplevelsen. Men också att omvandla berättelsen till just en upplevelse, och inte enbart en textskylt eller ett sociala medier-inlägg. En utmaning med multiplattformsperspektivet är att museer ofta har skilda ansvarsområden, där digitala kanaler ofta ”ägs” av kommunikationsavdelningar, fysiska rummen av utställningsproducenter och så vidare. Här behövs produktionsteam med kompetenser från olika håll som löser problem tillsammans. De största kompetensbehoven som jag ser är kapacitet att kunna skapa kreativa strategier för ett multiplattformsmuseum, men också skriva riktigt bra berättelser som kan upplevas.
Hur går det med ditt och Johan Lindbloms bokprojekt, förresten?
– Tack, det går framåt. Vi har kommit en bra bit på väg och vi siktar nu på publicering under våren 2025. Det har verkligen varit en spännande resa eftersom vi tvingas vända och vrida på våra argument, så att texten blir greppbar och relevant för kollegor i museisektorn. Vi har också med intervjuer och enkätsvar från museisektorn i Sverige och internationellt, som har hjälpt oss i tankarna kring utmaningar och varför storytelling inte är så etablerat i museisektorn idag.
LÄS ÄVEN: ”Vi kommer inte undan frågan om immersiva upplevelser” | Riksantikvarieämbetet (raa.se)
Vad kommer vi att lära oss av din föreläsning?
– Jag önskar väcka tankar, och gärna diskussion, i museisektorn kring vilka spännande möjligheter det finns med storytelling som metod för förmedling, som till exempel ökad digital kompetens, stärkta interna samarbeten, stärkt kapacitet för att leverera museiupplevelser som sträcker sig över flera kanaler och plattformar och inte minst storytelling som verktyg för inkludering.
Vad hoppas du själv ta med dig från Museernas omvärldsdagar?
– Det är alltid viktigt med event som samlar museer kring utvecklingsfrågor. Jag gillar verkligen formatet med snabba enklare presentationer och utrymme att mötas i pauserna och diskutera museernas framtid. Så med andra ord, jag ser fram emot att bli inspirerad och få med mig nya tankar hem.
LÄS ÄVEN: Fler intervjuer med talarna under Museernas omvärldsdagar 2024
Museernas omvärldsdagar 2024 arrangeras av Riksantikvarieämbetets omvärldsredaktion i samarbete med Sörmlands Museum och vänder sig till dig som jobbar med, eller är intresserad av, utvecklingsfrågor inom museisektorn. Konferensen äger rum på Sörmlands museum den 14–15 november. Läs mer om konferensen och anmäl dig här.