Frågor och svar om FoU
Här har vi samlat några återkommande frågor om Riksantikvarieämbetets FoU-verksamhet.
Riksantikvarieämbetet uppmuntrar tvär- och mångvetenskapligt samarbete över institutions- och sektorsgränserna. Stor vikt läggs vid att resultaten sprids inom myndigheten, kulturarvsområdet och universiteten.
Innehållsförteckning
- Vilka kan söka?
- Krävs doktorsexamen för att kunna söka?
- Får en doktorand medverka i projektet?
- Var ska jag vara anställd?
- Vilka typer av projekt kan jag söka?
- Kan jag beviljas flera bidrag?
- Kan jag söka om jag har ett pågående projekt med bidrag?
- För hur många år kan jag söka bidrag?
- Hur ska jag söka?
- Måste ansökan göras färdig vid ett tillfälle?
- Vilket språk ska jag använda?
- Vad händer om ansökan är ofullständig?
- Ska särtryck, avhandling eller manuskript bifogas?
- Ska rekommendationsbrev bifogas?
- Hur stor chans är det att min ansökan beviljas?
- Vilka regler gäller för ekonomin?
- Vilka regler gäller för indirekta kostnader?
- Vad räknas som direkta respektive indirekta kostnader?
- Vad gäller för medfinansiering?
- Vad gäller för tryckkostnader och öppen tillgång?
- Vad händer efter att jag har sökt?
- Vad händer om ansökan kommer in för sent?
- Hur gör jag om jag vill ändra i en redan registrerad ansökan?
- Är min ansökan allmän handling?
- Hur får jag reda på om min ansökan har beviljats?
- Kan jag överklaga beslut om avslag?
- Vart vänder jag mig för hjälp?
Vilka kan söka?
För utlysningen inför 2025 gäller följande: Behöriga att söka är forskare med doktorsexamen som är verksamma vid något av de centrala museerna. Forskningsprojekt får dock gärna ske i samarbete med regionala och lokala museer eller universitet och högskola.
Den som söker ska också vara projektledare för projektet på minst 10 procent av en heltidstjänst.
Krävs doktorsexamen för att kunna söka?
Ja, det krävs att projektledaren har en doktorsexamen för att kunna söka våra bidrag. Övriga projektmedarbetare behöver inte ha en doktorsexamen.
Får en doktorand medverka i projektet?
Riksantikvarieämbetet finansierar inte forskarutbildning. En forskarstuderande kan dock ingå som projektmedarbetare i ett projekt och genomföra begränsade forskningsuppgifter.
Var ska jag vara anställd?
Projektledaren för ett beviljat projekt ska vara anställd av medelsförvaltaren när bidragsperioden börjar, om inte Riksantikvarieämbetet, medelsförvaltaren och eventuell annan arbetsgivare kommer överens om något annat. Medelsförvaltare är den organisation som tar emot och administrerar forskningsbidraget. Den ska vara en juridisk person med svenskt organisationsnummer.
Du som projektledare behöver inte vara anställd vid ansökningstillfället. Men det krävs att både projektledaren och den behöriga firmatecknaren för medelsförvaltaren skriver under beslutskontraktet när projektet har blivit beviljat. Ansökan måste därför först förankras hos den tänkta medelsförvaltaren.
Vilka typer av projekt kan jag söka?
Man kan söka tre olika typer av projekt:
- Nytt forsknings- och utvecklingsprojekt
- Fortsättningsprojekt
- Förstudier eller kunskapsunderlag
Se beskrivning på olika typer av projekt i anvisningar för sökande av Riksantikvarieämbetets FoU-bidrag.(länk)
Kan jag beviljas flera bidrag?
Ja, det kan vara möjligt.
Kan jag söka om jag har ett pågående projekt med bidrag?
Ja, du kan söka för nytt projekt även om du redan har ett pågående så kallat fortsättningsprojekt med medel från Riksantikvarieämbetet.
För hur många år kan jag söka bidrag?
För utlysningen inför 2025 kan du bara söka bidrag för ettåriga projekt.
Hur ska jag söka?
Du söker i ett online-system via Riksantikvarieämbetets webbplats. Du måste skapa ett personligt konto i systemet innan du ansöker. Tänk på att skapa ditt personliga konto i god tid och tänk på att systemet kan ha hög belastning i anslutning till sista ansökningsdag. Endast fullständiga ansökningar tas upp till beredning.
Måste ansökan göras färdig vid ett tillfälle?
Nej, du kan logga in och ut och arbeta med din ansökan i ansökningssystemet fram till dess att du väljer att skicka in ansökan digitalt, senast sista ansökningsdagen.
Vilket språk ska jag använda?
Du kan använda svenska eller engelska.
Vad händer om ansökan är ofullständig?
Du ansvarar för att ansökan är fullständig, det vill säga att ansökningsformuläret är korrekt ifyllt och att all efterfrågad information är angiven enligt instruktioner. Om din ansökan inte är fullständig eller inte följer instruktionerna kommer den inte att behandlas.
Ska särtryck, avhandling eller manuskript bifogas?
Nej.
Ska rekommendationsbrev bifogas?
Nej.
Hur stor chans är det att min ansökan beviljas?
Hur många som beviljas medel skiftar från år till år, men det brukar ligga mellan 10 och 40 procent. Variationen beror på flera faktorer. Vissa år är söktrycket högre än andra. Ibland är också en del av medlen uppbundna på så kallade fortsättningsprojekt.
Därtill kan Riksantikvarieämbetet också välja att prioritera vissa ämnesområden före andra, beroende av vilka kunskapsbehov myndigheten ser inom sektorn. Riksantikvarieämbetet formulerar nya tematiska inriktningar för FoU–bidraget vart tredje till femte år.
Vilka regler gäller för ekonomin?
Riksantikvarieämbetet ger full kostnadstäckning för de projekt som får bidrag.
Vilka regler gäller för indirekta kostnader?
Indirekta kostnader, så kallade OH-kostnader, är det administrativa påslag som de deltagande institutionerna tar ut. OH-kostnader ska specificeras per deltagare och institution i ansökan. Extra medel kan normalt inte sökas för datorer, litteratur eller utrustning. De ingår i OH-kostnaderna.
Indirekta kostnader anges separat i budgetdelen i formuläret. För frågor om vad som räknas som indirekta och direkta kostnader, kontakta din medelsförvaltare.
Vad räknas som direkta respektive indirekta kostnader?
Riksantikvarieämbetet anger ingen modell för denna beräkning utan överlåter till medelsförvaltarna att enligt sina modeller beräkna indirekta kostnader. Du som söker ska få uppgifter från din institution om vilka indirekta kostnader som ska anges och inte behöva beräkna dessa själv.
Vad gäller för medfinansiering?
Om du som ansöker om forskningsbidrag från oss arbetar vid en myndighet som också får en del av anslaget 1:4: Forsknings- och utvecklingsinsatser inom kulturområdet, måste din arbetsgivare bidra med minst 10 procents finansiering till det sökta projektet. I övriga fall ses medfinansiering som något positivt, men är inte obligatoriskt.
Vad gäller för tryckkostnader och öppen tillgång?
Projektets resultat ska spridas till kulturarvs- och kulturmiljöområdet. Det kan ske på olika sätt, genom till exempel publikationer, seminarier och konferenser eller andra utbildningsinsatser. Kostnader för att ta fram manus till en publikation om projektet ska rymmas inom projektets anslagsram och räknas med i ansökan.
Kostnader för tryckning, öppen tillgång och andra publiceringskostnader ska inte tas med i projektansökan. Bidrag för sådana kostnader kan sökas separat genom att mejla Riksantikvarieämbetet när som helst under året, se mejladress längst ner på sidan.
Forskning som är helt eller delvis finansierad av Riksantikvarieämbetet ska publiceras med öppen tillgång, open access, vilket innebär att forskningsresultaten blir tillgängliga att läsa och ladda ner i enlighet med nationella riktlinjer som har utarbetas av Kungliga biblioteket på uppdrag av regeringen.
Läs om de nationella riktlinjerna för att främja öppen vetenskap (kb.se)
Vad händer efter att jag har sökt?
Du får en bekräftelse om att din ansökan är registrerad när du skickat in din ansökan online.
Vad händer om ansökan kommer in för sent?
Om vi får in din ansökan för sent kommer den att avvisas, det vill säga inte behandlas.
Hur gör jag om jag vill ändra i en redan registrerad ansökan?
Fram till dess utlysningen har stängt kan en registrerad ansökan avregistreras och vid behov ändras och registreras på nytt.
Är min ansökan allmän handling?
Ja, när den är slutregistrerad.
Hur får jag reda på om min ansökan har beviljats?
Beredningsprocessen tar cirka 3 månader. Alla som har sökt får ett skriftligt besked i början av januari. Beviljade bidrag publiceras också på vår webbplats.
Kan jag överklaga beslut om avslag?
Nej.
Vart vänder jag mig för hjälp?
Kontakta FoU-handläggarna via e-post, se kontakt uppe till höger på denna sida.