Grön bakgrund med vitt nätverk på, text/logotyp för Digitala museilyftet
Digitala museilyftet är ett kompetensutvecklingsprojekt inom digitalisering för museer Foto: (CC BY)

Vanliga frågor om Digitala museilyftet

Här har vi samlat några frågor och svar om Riksantikvarieämbetets utbildningspaket för museer.

Digitala museilyftet är ett kompetensutvecklingsprojekt inom digitalisering som riktar sig brett till samtliga museianställda på centralmuseerna i Stockholm. Det omfattar tre olika utbildningar: Ledarskapsutbildning,  Basutbildning och Spetsutbildning. På sikt kommer utbildningarna spridas nationellt för alla att ta del av.

När startar utbildningarna?

Ledarskapsutbildningen startar april 2024, Basutbildningen inleds i oktober 2024 och Spetsutbildningen startar juni 2025.

Vilka får gå utbildningarna?

Museianställda på centralmuseerna i Stockholm, Moderna museet, Nationalmuseum, Naturhistoriska riksmuseet, Nordiska museet, Statens centrum för arkitektur och Design, Statens försvarshistoriska museum, Statens historiska museer, Statens maritima och transporthistoriska museer, Statens museer för världskultur, Statens musikverk, Stiftelsen Skansen samt Stiftelsen Tekniska museet. Dessa museer har skrivit på en avsiktsförklaring att delta i utbildningarna.

Avgränsningen till Stockholm beror på att finansieringen från Europeiska socialfonden (ESF) är en utlysning för kompetensutveckling på regional nivå. Utbildningarna kommer på sikt spridas nationellt under öppen licens.

Varför får bara Stockholms centralmuseer delta?

För att finansiera projektet Digitala museilyftet ansökte Riksantikvarieämbetet om stöd från Europeiska socialfonden (ESF) via en utlysning för kompetensutveckling i region Stockholm. Som en regional kompetensutveckling måste projektet avgränsa sig till en region. Motsvarande utlysningar för nationell nivå fanns inte att ansöka. Centralmuseernas digitaliseringsråd i Stockholm medverkade i att ta fram underlag och ansökan, varför projektet riktar sig till Stockholms region. Utbildningarna kommer på sikt spridas nationellt under öppen licens så att alla som vill kan ta del av kurspaketen.

När kommer utbildningarna spridas nationellt?

När utbildningarna kan spridas nationellt är ännu inte beslutat, men vi strävar efter att möjliggöra detta så snart det är praktiskt möjligt.

När kan jag anmäla mig till utbildningarna?

Centralmuseerna tillhandahåller deltagarlistor till varje utbildning och inbjudan skickas därefter ut via e-post till alla berörda deltagare. När du fått din inbjudan finns information om hur du anmäler dig.

Varför måste jag uppge personnummer vid registering?

Digitala museilyftet medfinansieras av skattemedel inom ramen för Europeiska socialfonden. I Sverige är det myndigheten Svenska ESF-rådet som ansvarar för hanteringen av socialfonden. ESF ser till att skattemedlen används på ett bra sätt och att projekten når projektmålen. Detta görs med månatliga rapporter som bland annat inkluderar deltagartider per deltagare. För att redovisa deltagare krävs personnummer. Detta är ett uppföljningskrav från EU-kommissionen som varje medlemsland måste följa. Läs mer här.

Jag har gått ledarskapsutbildningen, behöver jag även gå basutbildningen?

Ja, det är viktigt att även chefer går basutbildningen för att skapa en gemensam förståelse och grund för digitaliseringsarbetet i hela organisationen.

Jag skall gå spetsutbildningen, behöver jag även gå basutbildningen?

Ja, vi rekommenderar att alla tar del av basutbildningen för att skapa en gemensam förståelse och grund för digitaliseringsarbetet i hela organisationen.

Vilken form och längd har utbildningarna?

Alla tre utbildningar kommer innefatta digitala kurser som genomförs på en digital lärplattform som är flexibla att gå när det passar dig.

Ledarskapsutbildningen omfattar totalt 11 timmar och inkludreade en fortbildningsdag med föreläsningar, digitalt material på lärplattformen samt två mätverktyg för kartläggning av digital mognad och kompetens. Basutbildningen är en helt digital utbildning om 8 timmar. Spetsutbildningen är en hybridutbildning  på totalt 16 timmar, fördelat på seminarier, workshops och digitala kurser.

På vilka språk finns utbildningen?

I första hand kommer utbildningarna på svenska.

Kostar utbildningen?

Utbildningarna är avgiftsfria.

Kan jag anmäla mitt intresse för att ta del utbildningarna när de sprids nationellt?

Anmäl dig gärna till Riksantikvarieämbetets nyhetsbrev för museer för att hålla dig uppdaterad om Digitala museilyftets utbildningar och när de släpps nationellt.