Lättläst om K-samsök
Museer och arkiv i Sverige har många olika saker i sina samlingar.
Många bilder och texter om samlingarna finns på internet så att alla kan titta och läsa. Men det kan vara svårt att veta var man ska leta.
I K-samsök kan man söka i många samlingar samtidigt,
istället för att söka i en samling i taget.
Då är det lättare att hitta det man letar efter.
Du kan till exempel hitta bilder och texter om:
- saker som finns på museum
- gamla fotografier
- platser som människor har bott på förr i tiden
Det finns saker från hela Sverige,
och många saker från andra länder också.
Du kan söka i K-samsök på olika webbplatser och i mobil-appar.
Till exempel på webbplatsen Kringla, www.kringla.nu.
Vem som helst får bygga nya verktyg för att söka i K-samsök.
Vi vill att så många som möjligt ska kunna se och använda samlingarna.
Det är Riksantikvarieämbetet som sköter K-samsök.
Om du vill fråga något om K-samsök,
skicka e-post till ksamsok@raa.se.